Menua

1 .go atala

Hasierak

Dantzarekiko Sentsibilizazio Mugaz Gaindiko Zentroa

2000 - 2005

Testua: Adriana Pous

Dantza mugaz gaindi garatuko duen topagunea

Euskal lurraldeak dantzan nortasun sakona eta bizia duela ikusita, 2000. urteaz geroztik dantza mugaz gain garatuko duen topagune bat sortzeko lanean hasi zen. Estimulu hau Biarritz ballet Zentro Koreografiko Nazionalak (CCN) proposatzen du, 1998an sortu zena izen bereko hirian. Frantziako Kultura Ministerioaren eta Biarritzeko Udalaren arteko akordio batek ezaugarri horiek dituen azken zentroa sortzea ahalbidetzen du (guztira 18 daude Frantziako lurraldean). Aliantza hori Filgi Claverie[En] ren lanaren emaitza da, Biarritz Cultureko zuzendari eta Le Temps d 'Aimer la Danse jaialdiko zuzendari artistikoaren postutik, Jacques Abeberry ohorezko zuzendariaren laguntzarekin eta Didier Borotra orduko Miarritzeko alkatearen laguntzarekin. La Gare du Midi eraikinean dago Zentro Koreografiko Nazionala, eta bertan daude hura hartzeko espazio egokiak. Zuzendaritza artistikoa Thierry Malandain[T] koreografoari dagokio, Yves Kordian zuzendari orokorrarekin batera.

Eusko Jaurlaritzarekin eta Gipuzkoako Foru Aldundiarekin lortutako mugaz gaindiko akordioei esker, zubi hori eraikitzeko bidean aurrera egin ahal izango da hasiera-hasieratik, bi erakundeetako hainbat pertsonak gogor egin baitute aurrera. Batetik, Eusko Jaurlaritzan Mari Carmen Garmendia, Miren Azkarate eta Joxean Arbelaitz daude eta, bestetik, Gipuzkoako Foru Aldundian Maria Jesus Aranburu eta Imanol Agote. Gainera, Aldundiko Kultura Sustatzeko eta Zabaltzeko Zerbitzuaren barruan, zerbitzuburua, Frantxis López de Landatxe, eta atalburua, Lide Arana[CH]. 2000. urtean, Biarritz balletaren eta Gipuzkoako Foru Aldundiaren arteko hitzarmenari esker, entzunaldi publiko bat egin zen Artelekuko lokaletan, Biarritz balleteko dantzarien kontratuen plantilla handitzeko.

Horrela, 12 pertsonako zerrenda egonkorra osatzeko bi lanpostu sortu dira, eskualdeko langileak konpainian integratzeko asmoarekin. Aldi berean, Filgi Claveriek Le Temps d 'Aimer la Danse jaialdiko zuzendari postua uztea erabakiko du, Thierry Malandainek zuzenduko duena, eta Biarritz Cultureko zuzendari postua Laurence Pékarri ere emango dio. Horrela, Gipuzkoan egoitza duen Dantzarekiko Sentsibilizaziorako Mugaz Gaindiko Zentroa eraikitzeko ahalegin guztiak egiten ditu, Ballet Biarritz CCNrekin lankidetzan.

Gipuzkoako Foru Aldundiarekin sinatutako hitzarmenari atxikitzen zaizkio Eusko Jaurlaritzaren eta Donostia Kulturaren ezinbesteko lankidetzak, Nando Piñeiro[T] Egia Kultur Etxeko zuzendariaren figuraren eta prestutasunaren bidez, zeina guztiz funtsezkoa baita proiektu hau zehazteko.

2002ko apirilean Dantzaz esploratzen hasi zen...

Bi urte geroago, mugaz gaindiko lankidetzen emankortasunari esker, Dantzarekiko Sentsibilizaziorako Mugaz Gaindiko Zentroaren jarduera hasi zen. Irabazi-asmorik gabeko elkarte bat sortzen da, Dantzaz, Dantza Garatzeko Elkartea izenarekin arte koreografikoa bultzatu eta sostengatzeko helburuarekin. Batzarra eta zuzendaritza batzordea Elixabete Garmendia, Nerea Iriarte eta Joxean Irastorzaren eskutik osatuko dira. Urteetan zehar, euskal kulturako pertsona ezagunen presentziak (Joxean Arbelaitz, Jon Bagüés  eta Iñaki Arregi[T]  egitura ideia eta iritzi sutsuekin sendotuko dute.

Egia Kultur Etxean (Donostia) jarri zen bizitzen Dantzaz, eta mugaz haraindiko lehen urratsak eman zituen dantzarekiko sentsibilizazioan.

Adriana Pous, dantzari bezala 20 urteko esperientzia eta Thierry Malandainekin denbora luzez lan egin ondoren eszenatik erretiratu berri dena, proiektuaren arduradun artistiko izendatu dute. Administrazio eta komunikazio lanetan Arantxa Arza kazetari eta irrati esataria dago. 2003tik aurrera, Dantzaz Elkarteko zuzendaritza-batzordeko kide izaten jarraituko du, eta Sofia Alforjaren esku utziko du bere lana.

Horrela, Dantzaz-en abentura Dantzarekiko Sentsibilizaziorako Mugaz Gaindiko Zentro gisa eratu zen eta 2002ko apirilean hasi zen...

Elkarrekintzak

Dantzak lengoaia unibertsala duen arren, lurralde bakoitzean eta mugaren alde bakoitzean kodeak eta funtzionatzeko moduak desberdinak direla berehala ikusten dugu. Hezkuntzaren arloko sentsibilizazio artistikoak ibilbide luzea du Frantziako Estatuan. Espainiako estatuan, aldiz, ikastetxeek beste metodologia bat dute arteekin eta, zehazki, arte eszenikoekin duten harremanari dagokionez. Izan ere, dantza tradizionalarekiko errespetu handia dagoen arren, zenbait eragozpen daude dantza sortzailearekiko proposamen berritzaile eta zalantzarik gabeko erreparoekiko (termino hori eskuragarriago aurkitzen dugu une horretan garaikidea baino).

Une horretan, hainbat jarduera proposatzen dira, zer behin-behineko publiko mota gara genezakeen aztertzeko. Horrela, zenbait ikastetxe eta ballet-akademia pribaturekin harremanetan jarri dira, Adriana Pousek euskal hizkuntza eta kulturarekin bat eginda lurralde guztietan ematen dituen tailer eta klaseen bidez. Bere bidaietan eta tailerretan leku hauek guztiak deskubritzen ditu: Ondarroatik Bilbora, Donostiatik Irunera, Urdax, Dantxarinea, Senpere, Zugarramurdi...

Diziplinak aliatzeko dantza-tailerrak proposatzeko ideia sortu da

Dantza tailerrak

Dantza, hizkuntza eskuragarrienetako bat, ahoz eta aurrez aurre transmititzen da. Adriana Pous Uruguain jaio zen eta jatorri katalana du. Ez du euskaraz hitz egiten, baina dantzaren hizkuntza oso ondo menderatzen du, bere nazioarteko ibilbidean ikasitako beste hizkuntza batzuez gain: ingelesa, italiera, frantsesa... Horrela, ingelesez eta frantsesez dantza-tailerrak proposatzeko ideia sortu zen, diziplinak modu dibertigarrian eta ikastetxeetara iristeko moduan aliatzeko. Askok onartu egiten dute eta sentsibilizazioa hasten da eskola-komunitatean.


Gipuzkoako hainbat akademia eta dantza eskolekin ere harremanetan jarri zen, Biarritzeko Balleteko errepertorioko tailerrak eskainiz. Donostiako Thalia (Mentxu Medel) eta Anaiak (Olga del Barrio) akademiek, Donostiako Musika eta Dantza Eskolak (Coral López), Deban Triska Dantza Taldeak (Josu Mujika[En]) eta Irungo Udal Eskolak (Sonia del Barrio) ateak ireki dizkigute. Pixkanaka, dantzaren Gipuzkoako ehunaren zati bat ezagutzen ari gara, eta sektorearen funtzionamendu-sistemarekin erlazionatzeko aukera ematen digu.

Dantzarien profesionalizazioa

2003an, nerabeentzako hiru asteko udako tailer bat egiteko ideia sortu zen. Dantzari gazteei lan profesionalaren erritmoa deskubritzeko aukera ematen zaie, eguneroko entrenamendu indartsuarekin eta entsegu- eta prestakuntza-ordu luzeekin. Mugaz gaindiko entzunaldi bat antolatzen da eta, amaiera gisa, Donostiako Aste Nagusian Katalunia Plazan egindako emanaldi batean aurkezten da, Donostia Turismoaren eta Manu Narvaez zuzendariaren lankidetzari esker. Udako tailer hau Aste Nagusiaren hurrengo edizioetan errepikatzen da eta aldi bakoitzean pieza ezberdin bat aurkezten da, Thierry Malandainek koreografiatuak: Bolero (2003), Rikalda (2004) eta Obertura Cubana (2005).

Dantzaz Jardunaldiek dantzaren inguruko hainbat jarduera garatzen dituzte

Hasieratik, sentsibilizazioaz eta dantza publiko desberdinetara hurbiltzeaz gain, gure misioan oso garrantzitsua izango den eta gure ibilbide osoa markatuko duen ildo bat indartzen hasi da: dantzarien prestakuntza erraztea, gerora profesionalizatzea ahalbidetuko dien maila altua lortzeko.

Karin Fous, Jorge Garcia, Adeline Croza eta Izaskun Lapaza[T] dantzariekin batera dantzatuko dira. Ondoren, Txekiako Ballet Nazional, Zurich Ballet eta Kopenhageko ballet konpainietan integratzen dira edo euren proiektuak egiten dituzte.

 

Dantzaz Ihardunaldiak

2004tik 2007ra, Dantzaz Jardunaldiak ere sortu ziren, dantzaren inguruko hainbat jarduera garatzen saiatzen direnak. Dantzaren historiari buruzko hitzaldiak Sonia Schoonejans-ekin, elikadurari eta dantzarako dietetikari buruzkoak Paule Nathan doktorearekin, argiaren teknikari buruzkoak Javi Ulla-rekin; anatomia eta dantzatutako mugimenduaren analisiari buruzko tailerrak Sohanta de Oliveira-rekin; yoga eta balleteko maisu-klaseak Maaï Van Hout-ekin, Pilates teknika (Esperanza Aparicio), balleta, hiriko antzokietan Charles Juderekin programatzen diren ikuskizunekin eta Bordeleko balleta Kursaalera iristen denarekin batera; zirkuko saioak (Stéphane Coudray eta Kilikolo Zirko) eta Alexander teknikako eskolak (Anne Landa) dira jardunaldi hauetako programazio zabalaren parte.. Nabarmentzekoa da Pantxika Telleria[T] EliralE konpainiako zuzendariak sortu eta zuzendutako bitartekaritza-proiektua, Topo (Euskotren) izenez ezagutzen den mugaz gaindiko garraiobidea euskarri gisa erabiltzen duena.

Gazteszena aretoan jarduera eszenikoa aurkezten da: Biarritz balletarekin entsegu irekiak eta Afrikako 5. Koreografia Topaketaren irabazleak diren Afrikako hiru konpainia biltzen dituen ikuskizuna (Nigeriako Compagnie Ljodee, Mozambikeko Cuvilas Projeto eta Maliko La Compagnie).

Dantzaz Jardunaldiek hainbat argazki erakusketa ere biltzen dituzte: Nureyev: Le Fou de Danse Donostiako Musika eta Dantza Eskolan, Jean Claude Asquié argazkilari eta argi diseinatzailearen eskutik; Ballet Biarritz, dantza irudiak Egia Kultur Etxeko lokaletan, Jacques Pavlovsky argazkilari eta Sigmaren erreportaria; eta Dantzan murgiltzea, baita ere Egia Kultur Etxean, El Diario Vasco egunkariko Jose Usoz argazkilariarena, Biarritz balleteko dantzarien argazkien instalazioa itsas hondoko biztanleekin batera.

Jose Usozek argazki-altxor bat eskaintzen digu gure funts dokumentalerako

Argazkilaritzak hasieratik laguntzen dio Dantzaz-i. Jose Usozek hartzen ditu ekitaldien lehen irudiak, eta hainbat urtez lagunduko digu. Bere lanak argazki galeria zabal eta bikaina eskaintzen digu, altxor bat gure fondo dokumentalarentzat.

Ballet Biarritz Junior

2005 - 2008

Testua: Adriana Pous

Lehen ekoizpen koreografikoak

«Mugaz gaindiko lurralde honetan dantzari gazteak bizi dira, eta gaitasun nahikoa dute dantzako lanbide-aurreko prestakuntza-zentro batean sartzeko, eta, ondorioz, dantzari gazteek osatutako talde bat sortu dute, nazioarteko konpainia handien irudiko». (Artezblai, 2005/11/21)

 

Proiektu berri bati ekitea erabakitzen dugu: konpainia gazte bat sortzea

2005-2006

Ausardiaz, eta lehen hiru urteetako esperientzien ondoren, bide berriak aztertzen eta irekitzen jarraitu nahi dugu. Proiektu berri bati ekitea erabaki genuen: konpainia gazte bat sortzeko aukerari. Malandain Biarritz balletaren eta Dantzaz-en arteko hitzarmenean, lankidetza-programa bat adostu zen dantzari gazteak prestatzeko eta bizitza profesionalerako sarbidea errazteko, eta beka bat eskaini zitzaien, lan-esperientzia eszenikoaz gain. Mugaz gaindiko proposamenak indarra hartzen du Eusko Jaurlaritzaren (Europako funtsekin), Gipuzkoako Foru Aldundiaren eta Donostiako Udalaren arteko erakunde arteko lankidetzari esker, proiektu hau gauzatzeko indarrak batzen baitituzte. 2005eko irailean, entzunaldi publiko baten ondoren, Euskal Herritik etorritako 12 dantzari gaztek, iparraldetik zein hegoaldetik, baina baita Estatu espainiarreko eta Estatu frantseseko beste toki batzuetatik etorritakoek ere, sei hilabete iraungo duen erronka horretan parte hartu zuten, Ballet Biarritz Junior (BBJ) izeneko laborategiko lehen proba batean.

Dantzaz-en hiru pertsonak jarraitzen dute lanean: Filgi Claverie[En]k, zuzendari nagusi gisa; Adriana Pousek, zuzendari artistiko delegatu gisa; eta Sofia Alforjak, produkzioaren arduradun gisa. Biarritz balleteko zuzendaritza-taldearekin batera, oso gertutik egiten dute lan, emanaldiak aurkezteko entzunaldiak, programaren garapena, klaseak, entseguak, eguneroko plangintza eta agertokiak antolatzeko.

Proiektuan parte hartzeko eskatu zaie tokiko profesionalei. Horien artean, Iñaki Landa maisu handia dugu, Anexako dantzarietako bat (dantza garaikideko lehen konpainia espainiar estatuan) Garaikideko eskolak emateko; eta Josu Mujika[En], atzerrian ibilbide luzea duen dantzaria, koreografo eta irakasle izateaz gain, Teknika Klasikoko klaseak emateko. Era berean, Asier Zabaleta[T] kontratatzen da inprobisazio klaseak emateko, baina denbora labur batez bakarrik, bere konpainia propioaren sortzailea denez, oso azkar uzten baitio eskuragarri egoteari, eta bere energia eta denbora koreografo gisa hazten jarraitzen du.

Biarritzeko Balletak Gaël Domenger konpainiako dantzari ohiari enkargatzen dio proiektuaren koordinazioa Adriana Pousekin batera, garai hartan amatasun bajan zegoena. Gainera, Domenger koreografo lanetan ari da Dantzazentzat denboraldi honetan.

Biarritz Junior balleteko lehen kideak Ione Aguirre eta Irma Hoffren dira, gaur egun Malandain Biarritz balletean lanean jarraitzen dutenak; Judith Argomaniz[T], koreografo gisa garatuko dena, geroago bere konpainia sortzeko; Miren Gómez, Victoria de la Fuente, Pauline Fabien, Noemie García, Severine Lefevre, Aurelie Luque, Sara Hernández, Anne Sophie Placier eta Gisela RibaBatzuek beste denboraldi oso bat osatzen dute Biarritz Junior balletean. Beste batzuk Madrilgo eta Bartzelonako goi mailako kontserbatorioetara joango dira Interpretazioa eta Koreografia ikastera edo irakaskuntzan arituko dira.

Lehen saioa, Tximeleta[P], 2005eko urrian estreinatu zen Gazteszenan (Egia Kultur Etxea) eta Gaël Domengerren La noche transfigurada, Thierry Malandain[T]en La muerte del cisne eta Bolero lanek osatzen dute. Maila teknikoan Alberto Arizagak zuzentzen duen Eragin Stac talde profesionalarekin harremanetan jartzen da, eta ordutik aurrera, Dantzaz-en ekoizpen eta bira guztien ibilbidea lagunduko du.

Euskal Kultur Erakundeak (EKE/ICB) sortzeko enkargua eskatu dio Thierry Malandaini, eta honek eskaria Gaël Domengerri eskualdatu dio, sortu berri den talde berriarekin egiteko proposatuz.

Sei hilabeteko probaren emaitza positiboa da, eta Eusko Jaurlaritzaren, Gipuzkoako Foru Aldundiaren eta Donostiako Udalaren arteko erakunde arteko lankidetzak arrakastaz jarraitzen du proiektua luzatzen.

 

2006-2007

Denboraldia 2006ko irailean hasten da eta konpainia gaztearen abenturak aurrera jarraitzen du. Ballet Biarritz Junior marka erabiltzen jarraitzen dugu Thierry Malandainen errepertorioaren zatirik handienarekin. Dantzaz-ek Zuzendaritza Nagusia eta Zuzendaritza Artistikoa mantentzen ditu proiektuan eta eguneroko lanarekin jarraitzen du Egia Kultur Etxeko lokaletan. Entzunaldi publiko bat egin genuen, Europa osora irekia, eta 18 eta 22 urte bitarteko 12 gaztek osatutako talde misto bat proposatu genuen. Iñaki Landak Garaikideko klaseak emango ditu, eta Gaël Domenger eta Adriana Pousek, berriz, Teknika Klasikokoak eta Thierry Malandainen errepertorioko entseguak. Josu Mujikak, astean behin, Teknika Klasikokoa eta inprobisazio tailer koreografikoa emango ditu. Gainera, Gipuzkoako ikastetxeetan sentsibilizazio-lan batekin hasten da, kanpaina aitzindari batean.

Ibilaldi[P]  saioan, Théâtre des Chimères taldearen laguntzari esker, antzerki lan batek Thierry Malandainen (Mozart à 2, La Valse de Fleurs eta Obertura Cubana) errepertorioko laburpenak eta Christine Grimaldiren Paradizo, Gaël Domengerren Shérézade eta Christophe Garcíaren Les Rêveuses piezak lotuko ditu. Biarritzeko Casino Antzokian estreinatuko dira 2006ko abenduan.

Artelekun gure energia artistikoak erraz lotzen dira

2007ko apirilean, Thierry Malandainen errepertorioaren egitarau oso bati berrekin zitzaion, Gari Beltza[P] deituko zena, hiru piezaz osatua (Gnossienne, Blé Noir eta Danses Qu 'on Croise). Gazteszena aretoan estreinatuko da eta gure lurraldeko hainbat hiritan zehar egingo den biran aurkeztuko da, besteak beste, Biarritzen; hain zuzen ere, Midiko La Gare Antzokian, Biarritz Culturek antolatutako eskola-emanaldiak eskaintzen baitira bertan.

Egia Kultur Etxearen estudioa estua izaten hasi zen eta Donostia Kulturaren laguntzari esker, Victoria Eugenia antzokiko dantza-aretoan denboraldi luzez lan egin zen. Gipuzkoako Foru Aldundiak Artelekuko dantza-aretoan entseatzeko aukera ematen digu. Arteleku arte-sorkuntzarako zentro ezaguna da, eta aitzindaria, bai tokian-tokian, bai nazioartean, diziplina anitzeko bere egoitza artistikoengatik. Toki berezi bat da, non energia artistikoak modu arin eta espontaneoan elkarlotzen diren, eta bertan bizi diren artisten artean hainbat proiektu sortzen diren. Horrek ere gure inspirazioari bidea irekitzen dio eta Dantzaz-eko dantzariek konpainiatik kanpo dauden era guztietako artistekin lan egiteko aukera ematen du, berriro ere lurralde berriak arakatuz.

Birak

Sentsibilizazioarekin zein birarekin, dantza garaikidearen presentzia sarritan urria den herrietara iristen saiatzen da. Urruña, Izpura, Donibane Garazi, Hendaia, Zornotza, Elorrio eta Irun dira horietako batzuk. Teknikoki espazioetara egokitutako programak sortzen dira, Alberto Arizaga zuzendari teknikoaren trebetasunari esker, fitxa teknikoaren esentzia artistikoa ahalik eta gehien errespetatzen saiatzen baita.

Antzezleentzat, esperientzia horiek funtsezkoak dira ofizioa ikasteko: burua bizkortu behar dute eta espazio desberdinetara egokitu, agertoki handi batean egiten duten ilusio berarekin. Energia guzti hauen konbinaketaren emaitza oso arrakastatsua da.

Mediazioa/Bitartekaritza

Hasieratik, Dantzazek dantza sentsibilizatzeko lanari ekin zion. Horretarako, hainbat ikastetxerekin harremanetan jarri zen koreografia-tailerrak egiteko. Tailer horiek lurralde osoan sare bat finkatzeko balio dute. Saio horiek 2006an gauzatu ziren, tailer koreografikoez gain, Gazteszenan Donostialdeko ikastetxeentzat batez ere garatuko diren zenbait funtzio eskaintzen dituen eskola-kanpaina baten bidez, baina baita Tolosako Leidor antzokietan edo Arrasateko eta Irungo Amaia Antzokietan ere. Esperientzia horrek bi helburu ditu: alde batetik, eskolako publikoak dantza garaikidea deskubritzen du, eta, bestetik, antzezleek esperientzia eszenikoa hartzen dute emanaldiak etengabe errepikatzeari eta publikoarekin ondorengo hitzaldien bidez ezartzen den elkarrizketari esker.

Eskola-saio hauetan eskaintzen diren piezen aukeraketa publiko handiarentzat egiten den berbera da. Dantzaz-etik beti pentsatu izan dugu haurrek gaitasun osoa dutela gure obrak estimatzeko eta gozatzeko, eta, batzuetan, haien begirada helduena baino naturalagoa eta irekiagoa dela.

Apustua argia da: Dantzaz-ek enplegua sortu nahi du

Trans-danz

Une horretan, Europa osoan bi Junior Ballets mota handi bizi dira. Alde batetik, konpainia handi baten mende dauden eta dantzarientzat zein koreografoentzat aurrekamera izateko eginkizuna duten talde gazteak; eta, bestetik, kontserbatorioen edo dantza-eskolen mende dauden beste talde batzuk, zentro horien prestakuntzaren azken etapa osatzea helburu dutenak. Aldeak txikia dirudi, baina oinarrizko ikusmoldea oso garrantzitsua da: dantzariek ordaindu behar al dute prestakuntza aurreratua edo Dantzazek ordaindu behar al die beren lana? Apustua argia da: Dantzaz-ek enplegua sortu nahi du eta, horregatik, kontratatu eta ordaindu egin behar ditugu.

Dantzaz Jardunaldiak 2005 eta 2007 artean garatu ziren, eta, Trans-danz topaketak antolatu zirenetik, Europa eta Kanadako dantzari gazteen arteko trukeak bultzatzen dituzte. 2008 eta 2010 artean, egiturek ezagutza trukatzeko eta esperientzia eszenikoak partekatzeko sare bat garatzea du helburu.

Trans-danz topaketetan zehar, Cannesko Jeune Balllet, Junior Balletto di Toscana eta Geneveko Ballet Junior bezalako europar konpainia gazteek, Dantzaz-Ballet Biarritz Junior taldeko dantzariekin batera, eskola magistralak eta tailerrak partekatzen dituzte Urtzi Aranburu, Hilde Koch, Josu Zabala eta Dominique Dreyfusek. Gonbidatutako konpainien ikuskizunak, egindako tailerren emaitzekin batera, Victoria Eugenia antzokiko Club Aretoan, Miarritzeko Casino antzokiko agertokian, Gazteszenan eta Donibane Garaziko Antzokian erakusten dira.

Ondorengo beste topaketa batzuk Montrealgo Divertimento balletarekin, Parisko Goi Mailako Kontserbatorioarekin, Pragako Ballet gaztearekin edo Bartzelonako IT Dansarekin izango dira, eta beti tailer komun bat aurkeztuko dute hainbat tokitan, hala nola Inma Rubiok Donostiako San Martin merkatuan eman zuena.

Dantza-Klub / Atalak

Victoria Eugenia antzokiko Club Aretoak ikusleen eta artisten arteko hurbileko topaketa bat egiteko gonbita egiten du. Horrek 2007an laborategi formatuko hitzordu informalak sortzera garamatza, bertako artistekin konbinatuta. Horrela sortu zen Dantza-Klub, eta, esparru horren barruan, aurkezpen bakoitzari Atalak esaten diogu, aurrerago proiektu handi bihurtuko den izena.

Donostia Kulturak Norka Chiapusoren proposamena berehala babestu ondoren, urtean lau topaketa egiten dira. Dantzariek sortutako laborategiko pieza freskoen eta bertako koreografoen piezen konbinazioak – Hori guztia Club Aretoaren espazio berezira egokituta – Publiko fidela sortzen du, eta, horren ondorioz, bata bestearen atzetik, Dantza-Klubeko saioetan txartelik ez dagoela dioen kartela zintzilikatzen da.

Besteak beste, Josu Mujika, Jon Maya, Izaskun Lapaza[T], Pantxika Telleria[T], Asier Zabaleta, Edu Muruamendiaraz, Igor Calonge, Eneko Balerdi, Noemi Viana, Eneko Gil, Aiert Beobide, Amaia Navascues, Larraitz Ugartemendia, Kontxi Lopez, Argia Dantza Taldea, Gasteizko José Uruñuela Dantza Kontserbatorioa, Sara Paniagua, Bust to Move hip-hop taldea, Eneko Alcaraz

 

Elkarlanak

EGO (Euskal Herriko Gazte Orkestra) gurekin harremanetan jarri da udako kontzertuetan laguntzeko. Horrela, Ravelen boleroa musika taldeak zuzenean interpretatuko du, Thierry Malandainen koreografiarekin, eta ekoizpen berezi batekin aurkeztuko dute Euskal Herriko hiru hiriburuetako espazioetan: Gasteizko Antzoki Zaharrean, Bilboko Euskalduna Jauregian eta Donostiako Kursaalean.

Garai horretako dantzarietako batzuk Gabriel Barrenengoa, Mickaël Conte, Vivien Ingrams, Solène Nusbaum, Lea Guilbert, Mathias Deneux, Pierre Henrion, Erick Odriozola, Aurélien Dougé eta Martin Harriague[T] dira.

Ondoren, Bejart ballet, CCN Ballet de Lorraine, EliralE, Kukai, West Australian Ballet, Ballet Teatro Dessau, Ballet de Canarias, Ballet de Europa, Ballet Norrdans eta Ballet de Marseille taldeetan sartu ziren.

Elkarrizketa
1 / 4

Filgi Claverie

2021/09/28

«Dantzaz obra kolektiboa da»

 

Nolako hasiera izan zuen Dantzaz-ek?

Aipatu nahi dudan lehen gauza zera da: Dantzaz obra kolektiboa da. Adrianarekin ideia izan genuen hastapenean, eta hor hasi zen Dantzazen ibilbidea. Gero, segidan, Elixabete Garmendia eta Nando Piñeiro gurekin ekarri genituen, eta ideia hasi zen garatzen. Haiek gabe ezinezkoa izango litzateke.

Elixabetek elkartearen presidentzia hartu zuen, eta legitimitatea eta seriotasun bat ekarri zuen, hegoaldean oso ezaguna zelako, bera hedabideetan oso eskarmentu handia zuelako. Nandok eman genizkien medio guztiak Dantzaz gauzatzeko, Egia Kultur etxeko ateak ireki: lekuak, bukegoa, estudioa…

Ezagutzen genuen Frantziako Estatuak zuen dantza garatzeko eredua, eta bertan, “gazte konpainiak” zirela profesionalizatzeko eredua ikasketak bukatzen zirenean. Neretako, urrats klabe bat zen profesionalizaziorako, eta hegoaldera ekarri nahi genuen: lan tresna bat egin nahi genuen,  erakundeekin, eragileekin eta akademiekin elkarlanean. Gero, zubi lana egin dugu, Iparralde eta Hegoaldearen artean, eta oso garrantzitsua izan da lan hori ere bai, nahiz eta batzutan izan duen eraginaz oso konszienteak ez izan.

Gipuzkoako Foru Aldundiaren papera oso inportantea izan da beti, Frantxis Lopez Landatxe eta Lide Arana oso garrantzitsuak izan dira beti, ikaragarriko laguntza izan dira guretzat.

Lehen komenioa Gipuzkoako Foru Aldundia, Donostia Kultura, Dantzaz eta Ballet Biarritz-en artean egin zen, lau erakunde , bakoitza bere esparruan, bere eginkizunetan… Lau erakunde elkarrekin hitzarmen bat sinatzea benetan historikoa izan zen, eta oso esanguratsua: horrela egin nahi genuen prozesua, eragile ezberdinen artean, saretzen eta indarrak batzen.

 

Zeintzuk izan ziren lehen proiektuaren zutabe nagusiak?

Neretzako, lau ideia izan genituen hastapenetik oso argi, helburu nagusiak bezala:

Lehena: mugazgaindiko proiektua izan behar zen, benetakoa eta naturala. Dantzak mugarik ez duelako, eta Iparralde eta Hegoaldearen artean naturalki harremantzeko zubi bat ginen.

Bigarrena: Dantzaz-ek jakinduria eta ahalmenak ekartzen genituen, eta erakundeek baliabideak jarri behar zituzten. Bi eginkizunen arteko batuketa oso eragingorra da, eta oso organikoa da horren rolen banaketa.

Gero, Malandain Ballet Biarritz-ek ahala eman zigun, goi mailako erakundea bait da Frantziako Estatuan, eta Adrianari ematen zion rol bat “transferitzeko”, hau da, jakintza bat transferitu eta konpartitzeko, beraz, beste zubi lana zen.

Eta bukatzeko, lurraldetasuna, Gipuzkoan bereziki. Momentu horretan ez zegoen batere talde profesionalik, eta Gipuzkoako Foru Aldundian oso ondo ulertu zuten izan behar zela Europa osoko gazteentzako, irekia, eta nazioarteko nahasketa egiteko beti prest, proiektuaren mamia bait zen nazioartekotasuna.

 

Zergatik Dantza? Zer da dantza zuretzako?

Dantza nere lan mundua izan zen 10 urteetan, eta lan tresna bezala, besteokin komunikatzeko tresnarik errezena zen, ez dago hitzik, hizkuntza bada, unibertsala. Dantza ez nuen ezagutzen, bakarrik euskal dantza nere gaztaroan. Bainan dantzan erori nintzan Maitaldia sortu zenean, eta deskubritu nuen dena, neretzako ikaragarrizko oparia izan zena.

Malandain Ballet Biarritz ezagutzen dut momentu horretan, Adriana Pous ezagutzen dut, eta bion artean, sortzen dugu Dantzaz-en proiektua, eta proiektuaren bidez, dantzaren ahalak, baita baloreak eta etika transmititzeko ere baliatu genuen. Eta horregatik Dantzaz izena, dantzaz egiten bait dugu dena, dantza erabiliz.

 

Nolako garapena izan du Dantzaz-ek?

Lehen urratsa neretako izan zen Malandain Ballet Biarritzekin moztura. Gipuzkoako Foru Aldundiaren laguntzarekin erabakitzen dugu ez garela junior ballet izango, baizik eta erakunde autonomo bat, bere nortasunarekin, eta bere misioarekin. Momentu horretan proiektua aldatzen da, eta kokatzen gara Euskadiko eta Gipuzkoako eremuan.

Neretako oso aldaketa garrantzitsua bada, sustraiak ondo izateko eta finkatzeko lurraldean. Pixkanaka hegoaldeko antzokietan hasten gara joaten, ia guztietan, leku batzuk supertxikiak, bainan guztietan egiten genuen, gure misioaren baitan hori zegoelako: dantza ahalik eta leku gehienetara ailegatzea. Iparraldean emanaldi batzuk egiten genituen, eta gero Europa osoan ere bai, gogoan dut Txekian egindako bira, komenio batetik ateratako aukera.

Dantzaz politikak garatzeko tresna izan da, eta poliki poliki gauzak aldatzen lagundu dugu. Hasiera batean beti probatu dugu diru gutxirekin gauzak egiten ahal zirela: erresidentziak, mediazioa, profesionalizazioa… Frantziako Estatutik trasladatu ditugu ideiak eta prozedurak, gero hemengo politiketarako lagungarriak izateko. Lan tresna izan behar gara, planak eta politikak garatzeko.

Elkarrizketa
2 / 4

Sofía Alforja

2021/08/25

Dantzaz ezinbestekoa da Dantzagunearentzat: prototipoak sortzen ditu, gero sektorean integratzen direnak

Nolakoa da zure harremana Dantzaz-ekin?

Garai hartan Gipuzkoako Aldundiaren Maiatza Dantzan jaialdian lan egiten nuen eta Filgi Claveriek ezagutzen ninduen. Dantzaz-ek produkziorako pertsona bat behar duenean, Filgik Dantzazeko kide izateko proposamena egiten dit. Niretzat, epe luzerako proiektu batean hastea izan zen, hainbat eremutako pertsonekin, proiektu ilusionagarri bat proposatzen baitzuten, esperientzia oso interesgarri eta berritzaile batekin dantzaren sektoreko unean uneko errealitatean. 2003an hasi nintzen lanean Dantzaz Egiako Kultur Etxean zegoela, ordutik 20 urte igaro dira...

Dantzaz proiektuak oso ikuspegi zabala izan du beti, Aldundiaren laguntza izan du, ez ekonomikoa bakarrik, baita sortzen joan den horren inguruko interesa ere. Hasieran, taldea pertsona-talde txiki bat zen, eta hainbat proiektu eta formatu sortzen zituen. Ondoren, Aldundiak dantzari laguntzen jarraitzen du, eta Arteleku sortzen du, Dantzaz konpainia egoiliar gisa lekualdatzen den gunea, nahiz eta kontzeptu horiek ez zeuden orain bezala definituta. Artelekun Dantzaz proiektua garatzen jarraitzen da, eta bertan 2008an Ballet Biarritz Junior eta Ballet Biarritz taldeen arteko lankidetza aldatu eta Dantzaz izena aldatu zen. 2011n, Filgik proiektu horrekin zuen lankidetza amaitu zuen, eta Fernando Sáenz de Ugarte sartu zen. Aldaketa asko ekarri zizkion proiektuari; aldi berean, uholdeak etorri ziren Artelekun, Tabakaleraren kudeaketarekin hasi zen... eta Dantzaz gaur egungo kokapenera lekualdatu zen, Dantzaguneak Errenterian duen egoitzara.

Dantzagunea Gipuzkoako Foru Aldundiaren apustua da, Gipuzkoako koreografia-sorkuntzari laguntzeko. Lehenengo urtean, proiektuak Artelekuko dantza aretoen antolaketa garatzen du. Aldundiak erreserbak antolatzeko eta aretoak lagatzeko egindako apustu berri bat da, eta Dantzaz da kudeaketa horri hasiera ematen diona. Garai honetan nik Dantzaz-en produkzioaren atalean lanean jarraitzen dut. 2014an, Dantzaz-eko zuzendaritzak, Dantzan.eus eta Eragin elkarteekin batera, Dantzagunea kudeatzeko apustuari berrekitea erabaki zuen, eta ABEE bat sortu zuten, urte hauetan kudeaketaren lizitazio-lehiaketa irabazten duena. Une horretan, Dantzaz-en eta Dantzagunean nago, eta azkenean Dantzagunearen koordinazioan amaitu nuen.

Nolakoa izan da Dantzaz-en ondoan ibiltzea?

Dantzaz hainbat ildo dituen proiektua da, lehen enplegurako plataforma, baina egiturak eraikitzeko prototipoak ere sortzen ditu. Ikertzen, bilatzen eta finkatzen joan da. Proba etengabea izan da. Hasieran, Dantzaz-en talde fundatzailea ez dator Gipuzkoako dantzaren sektoretik, ezta Euskadiko gainerakotik ere; hala ere, lan egiten dute sektorea ezagutzeko eta Iparraldean garatzen ari ziren lan-formulak Gipuzkoako habitatean txertatzeko. Egituren, azpiegituren eta proiektuak beste eremu batzuetatik formalizatzeko aukeren lengoaia berriak sortu behar ziren. Trans-dans jaialdi txiki bat sortu zen, artistekin topaketak, tailerrak, mugaz gaindiko proiektuak, erakusketak, Donostiako musika eta dantza eskolekin topaketak bilatzea. Orain bizi duguna, erakundeen artean proiektuak sortzen laguntzeko eta elkarri eragiteko modu hori, lehen ere bazeuden, Dantzaz orain dela 20 urtetik garatzen ari zelako... Beste adibide bat da nola Dantzaz-en proiektuek izena aldatzen duten, baina bere nortasunean eta misioan irauten duten, sektorearentzat garrantzitsuak direnak. Adibidez, Dantza-Klub proiektua aurkezpen formatuan berritzen duen proiektua da, eta Gipuzkoako dantzari eta artisten ekoizpen prozesuak irekitzen ditu. Hori da gero Atalak Sarearekin garatu dena. Dantzaz ideiaz beteta dago, funtzionatzen dute eta garatzen eta eraikitzen jarraitzen dute.

Nola ikusten duzu Dantzaz-ek aurrera egiten jarrai dezakeela eta Dantzagunearekin duen harremana?

Dantzaz ezinbesteko tresna da Dantzaguenarentzat. Dantzaz eta Dantzagunea gurdi beraren parte dira. Gurdiak zaldi ezberdinak ditu, baina elkarrekin laguntzen dute. Dantzari gazteen profesionalizazio-beharrari erantzutea oso garrantzitsua da, eta, aldi berean, igaro direnek beren karrerak garatzen jarrai dezakete Dantzaz eta Dantzagunearen inguruan dagoen azpiegituran. Gipuzkoan dagoen artista koreografiko eta dantzari sorta Dantzazen existentziak lagundu eta aberastu du. Judith Argomaniz, Martin Harriague eta beste asko. Lurra lantzen joatea bezala da, etxeari egitura bat ematen dioten geruza ezberdinak sortzen dira. Dantzaz-ek hainbat proiektu sortzen ditu, hala nola Atalak edo Quebec duten egoitzak. Egitura gisa duen bizkortasunak bidea irekitzen duen abangoardia izatea errazten du. Dantzagunea dantzaren etxe bat da, bere entitate egoiliarrarekin batera lan egiten duena eta bide horiek integratzen eta egituratzen dituena. Dantzaz-ek gero sektorean eta, zehazki, Dantzagunean integratu daitezkeen prototipoak sortu eta garatzen ditu. Bi erakundeak elkartuta, dantza-orgak funtzionatzeko eta orekatzeko behar diren bi zaldi bezala dira. Dantzaguneak dantza estilo guztien sorkuntza koreografikoa babesten eta sustatzen du, eta, aldi berean, Dantzazek, bere proiektuen bidez, dantzaren esparru ezberdinetako artistei enplegua sortzen laguntzen die.

 

Elkarrizketa
3 / 4

Frantxis López Landatxe

2020/12/17

Dantzaz gizartearen baliabidea izan beharko litzateke.

Nola gogoratzen duzu Dantzaz-en sorrera?

 

Iraganari buruz hausnartuz, uste dut erakunde ezberdinen bateratzeak beharrezkoak izan zirela Dantzaz hasi ahal izateko. 2000ko hamarkadan, Euskadin ez zegoen kultura-egitura egonkorrik. Donostian Maiatza Dantzan dantza jaialdia izan genuen, artista eta konpainien sarrera sortu zuena eta dantza beste era batera ikusten erakutsi ziguna. Zinemaldia Kursaal berrira pasatzean, handiagoa eta kostu handiagoarekin, bere amaiera sortzen du eta, ondorioz, dantza garaikidearen sektorea presentzia gutxirekin uzten du. Garai hartan, Arteszena bezalako konpainia publikoak sortzeko saiakera batzuk egin ziren, baina ez zuten fruiturik eman, eta dantza akademietan ikasten zuten dantzari gehienak bekekin joaten ziren kanpora ikastera, eta ez ziren itzultzen. Orduan sortu zen Centro Coreográfico Nacional - Ballet Biarritz gure mugatik gertu, eta orduan iritsi zen Dantzarako Sentsibilizazio Zentro bat sortzeko mugaz gaindiko proposamena eta, ondoren, Ballet Biarritz Junior. Beti galdetu izan diot neure buruari: prest al zegoen gure lurraldeko humusa Frantziako Errepublikak arte eszenikoen eta dantzaren alde duen eredutik ekarritako errezeta onartzeko?

 

Dantzaz-ek mugaz gaindiko proiektuak sor ditzakegun une bati erantzuten dio, eta Donostiako Udala, Eusko Jaurlaritza, Gipuzkoako Foru Aldundia, Biarritz balleta eta Dantzaz elkartea, besteak beste, lanean hasten dira. Alde batetik, uste dut Frantziatik berezitasun zehatz bat bilatzen zela Frantziako gainerako koreografia-zentroei dagokienez, eta mugaz gaindiko proposamenarekin batera garai hartako Interreg laguntzak zetozen. Gure aldetik, ez zen proposamen erraza izan, Iparraldetik zetorren ekimena izan arren, Frantziako produktutzat hartzen baita. Administrazioek ondo hartzen dute, baina sektoreko pertsona guztientzat ez zen sarrera erraza izan. Aldi berean, 1901 Legearekin garai hartako Administrazioak Dantzazen figura juridikoa mugatzen du, eta horrela, La soledad del corredores de fondo filmean bezala, bakarrik hasten da korrika. Administrazioa hor dago, baina ez du beti hausnartzen edo arduratzen Dantzazek gure gizartean duen esanahiaz. Laburbilduz, konpainia gaztearen eta Filgi Claverieren eskutik iristen den Sentsibilizazio Zentroaren ideiak, mugaren beste aldetik, Adriana Pousen lan gogor eta profesionalarekin batera, giro fresko eta berritzailea ematen dio garai hartako dantzaren egoerari.

 

Zergatik uste duzu Dantzaz sortzea garrantzitsua izan dela? 

20 urteetan zehar Dantzazek sektorera egokitzeko gaitasun ikaragarria izan du eta badu. Denboran zehar izan duen jarraitutasunak egonkortasun politikoan lagundu du, betiere Administrazioak lagunduta; izan ere, kultura-teknikari gisa egin dugun lana, kasu askotan, politikariei gauzen garrantzia eta balioa ulertaraztea izan da. Kontuan izan behar da kulturarekin lan egin duten politikariak izan ditugula, eta beste batzuk, ez hainbeste. Aldi berean, Dantzazek inguruan gertatzen ari zenaren berri izan du. Era berean, egokitzea eta ekarpenak nola egin bilatzea, nazioko eta nazioarteko koreografoei ikusgarritasuna emanez, interpreteak prestatuz, sentsibilizazio-programak garatuz eta azken urteotan tokiko artistak hartuz, mugaz gaindiko Atalak programaren barruan, oso garrantzitsua baita. Nazioarteko proposamena Dantzazek bere ibilbidean zehar egin duen lorpena da; izan ere, koreografo entzutetsuak bere eskutik etorri dira Euskadira eta bere lana ezagutu ahal izan da. Egia esan, Dantzazek duela 20 urte lurralde honetan existituko zirenik imajinatu ezin genezakeen proposamenak eta lan-ildoak ekarri ditu.

Dantzaz-i dagokionez, Administrazioak porrot txiki bat egin du: ez da ausartu konpainia eta Dantzagunea dantza-etxea proposamen bakar gisa babesten; izan ere, logikoena litzateke proiektu hori zuzendaritza bakar baten pean egitea, sentsibilizazioaren eta dantza-sorkuntzaren helburuak garatzeko. Musikaren prestakuntza eta profesionalizazioa aurrera eramaten duten orkestrak eta erakundeak sortzeko orduan ez da beldur hori izan, baina dantzari laguntzea kosta egin da eta oraindik ere kostatzen da.

 

Zer etorkizun aurreikusten diozu Dantzaz-i?

 

Etorkizunari dagokionez, Dantzaz inguratzen gaituen munduarekiko erronka gizartearentzako baliabide handiagoa izan beharko litzateke, baina nola lortzen da?... Nire ustez, Dantzazek profesionaltasun handiko interpreteak, izen handiko koreografoak eta proiektu indartsuak ditu, Euskadin abian jartzen diren eta dantzarekin erlazionatu behar diren beste ekimen batzuk lagundu ahal izateko.

Arte biziak garai zail batetik igarotzen dira. Euskadin antzokietan publikoa sartzea ez dago beste lurraldeetan bezain orokortua, hezkuntzak ez baitu lantzen. Beraz, beharbada teknologia berriek eta bitarteko digitalek lagundu dezakete sarbide hori, eta, testuinguru horretan, Dantzazek bere komunikazio-tresnak zabal ditzake, urteetan egiten duen eta egin duen lan guztia zabaltzeko eta ikusarazteko. Nire ustez, sektoreko pertsonekin batera gogoeta egiten eta berritzen jarraitzea da garrantzitsuena, sektorearen ibilbidea nola ikusten duten jakiteko – Lagundu al da? – Eta entzuten, berritzen eta dantzatzen aurrera egiteko.

Elkarrizketa
4 / 4

Josu Mujika

2020/08/14

«Dantzaz, gune aberasgarria»

 

Urte hauetan guztietan hainbat proiektutan elkarlanean aritu ondoren, eta Dantzaz-en (koreografoa, irakaslea, bitartekaria) hainbat funtzio bete ondoren, zer da Dantzaz zuretzat?

Dantzaz-ek espazio bat sortu eta zabaltzen du prestakuntza akademikotik profesionaltasunera transferentzia egiteko, eta hori eginez, prestakuntzarako, esperimentaziorako gune dinamiko bihurtzen da. Dantzako profesionalentzako bilaketa eta topaketa, maila humanoan eta artistikoan, bertan parte hartzen duten guztiengan eraginez. Dantza zabaltzeko proposamen artistiko askoren topagunea da. Gainera, nazio guztietako jendearentzako gune irekia da, bere ibilbide osoan ikusi den bezala, eta hori oso positibotzat jotzen dut. Dantzaz-ek beti izan du ikuspegi irekia denentzat eta proposamen guztientzat. Leku aberasgarria da. Horren emaitza nabarmena da, Europako hainbat konpainiatan Dantzaz-en ibilitako dantzariak aurki baitaitezke.

Dantzaz-ek finantzaketa-mugak dituen arren, erakunde profesional gisa funtzionatzen du, eta hori da bere balio handia. Bere existentzia garrantzitsua da, nazio mailan ia ez dagoelako horrelako egiturarik. Gainera, ez da merkatu nazionalera mugatzen; mugak gainditzen ditu, eta nazioartean aliantzak sortzen ditu, bere lana beste merkatu batzuetan aurkezteko aukera ematen diotenak, eta oso gutxi dira maila horretako banaketa duten tokiko konpainiak.

 

Kontaiguzu nolakoa izan den Dantzazekin izan duzun harremana, nola sortzen da lotura hau?

Bueno harremana aspaldi hasi zen, egun batean Adriana Pous ezagutu nuen Nancyn, konpainietako gauzak, birak, eta abar. Urteekin eta Euskadira itzuli ondoren, koreografia-zentro bat sortu zen Biarritzen bere konpainia egonkorrarekin eta Adriana dantzaria zen bertan. Uste nuen aukera ederra zela konpainia profesional bat izatea etxetik gertu. Konpainia zabaltzeko, Biarritz Balletak doako eskolak eskaintzen zizkien Gipuzkoako dantza eskolei. Adriana zen arduraduna eta eskolak ematen zituen eta gero Biarritz balletaren koreografia labur bat erakutsi eta irakasten zuen. Beraz, klase hauen bidez berriro izan genuen kontaktua. Biarritz Junior balleta sortzen den bitartean. 2005ean Filgi Claveriek, Biarritz Junior balleteko zuzendariak, haurrekin tailer bat egitea proposatu zidan. Aurrerago Biarritz Junior balleta desagertu egin zen eta Adriana Puosek eta Filgik Dantzazekin aurrera jarraitzea erabaki zuten. Espazio horretatik abiatuta proposatzen didate beraiekin lankidetzan aritzea dantza-eskolak emanez edo dantzariekin inprobisazio-ikastaroak eginez, eta, aurrerago, dantza eskoletara zabaltzea eta zabaltzea. Tailer hauek Gipuzkoa osoan zehar egiten ditugu, jardunaldiak eskola askorekin, tailer asko eta kilometraje asko Sofia Alforjak primeran antolatuta. Lehen hezkuntzako 6 eta 12 urte bitarteko haurrentzako tailerrak ziren, eta Dantzazen goizeko ikuskizunen bat ikusteko aukera ere ematen zitzaien. Hori guztia dantza eta sortze prozesua zer den ikusteko eta esperimentatzeko, hau da, dantzarekiko sentsibilizazio prozesu bat zen.

2011n, Dantzazek Lekeitioko Kaleko Antzerki Jaialdirako kaleko pieza bat egitea proposatu zidan. Proiektu hau Sarrionaindiaren olerkiei buruz hainbat musikarik sortutako abestietan oinarritzen zen, eta hortik sortu zen Naufragoak proiektua, Isuntzako hondartzan aurkeztu zena, non harrera ona izan zuen eta, aurrerago, kaleko ikuskizun bezala biratuko zuen. Hondartzako harean egindako ikuskizun bat izan zen, dantzariak zailtzen zituena, baina aldi berean edertasuna ematen zuena.

2014an antzeko formatu bat proposatu zioten Dantzaz-i Lekeitioko Jaialdi bererako, Mikel Laboaren musikekin, eta oraingoan ere haiekin kolaboratzea proposatu zidaten. Emaitza Txoriak izan zen. Lan honetarako Iñaki Salvador Mikel Laboaren pianista handia izan nuen sortzaile eta musika-aholkulari. Txoriak.

2015ean, Eibar Kirol Klubaren gonbidapena jaso zuen dantzaren eta futbolaren mundua uztartuko zituen ikuskizun bat egiteko. 4.000 urrats zituen izena eta oraingoan ere parte hartu nuen. Bi mundu ezberdin elkartu zituen lan berezi horrek, baina gorputza dute lan-tresna. Polita izan zen, baina oso fisikoa dantzarientzat, oso ondo erantzun baitzuten, beti bezala.

2019an, basoa izeneko nire azken sorkuntza egin genuen, Gurseko kontzentrazio-esparruan oinarrituta. Lan honek Iñaki Salvadorrek egindako soinu banda handi baten onura jasotzen du. Oso oroitzapen ona dut elkarlan horretaz, aldi berean sortzailea eta dibertigarria izan baitzen, nahiz eta dibertigarriak ez zuen ezer. Basoa

Dantzaz-ekin izandako kolaborazioak emankorrak izan dira, eta askatasun handia izan dute sortzeko unean. Aldi bakoitzean parte hartu duen beti giza talde handia aipatu behar dut, haien aldetik erabateko entrega izan dudalako eta, gainera, izugarrizko energiarekin. Talde zoragarria da, baita zuzendaritza taldea ere, Adrianak eta Fernandok osatua, nekaezinak eta motibagarriak azkeneraino.

 

Etorkizunean pentsatzen badugu, nolakoa izatea gustatuko litzaizuke Dantzaz 2030ean?

Konpainia bat sortu da dantzari askorekin, apartak, gaitasun zoragarrikoak, konpainia egonkor baten parte izan daitezkeenak. Onena begizta osoa izatea izango litzateke, formaziotik, gero Dantzaz, gaur egun bezala, eta azkenean Dantzazetik pasatu diren dantzariekin konpainia egonkor bat. Dantzaz-en existentziarako oztoporik handiena epe luzeko etorkizuna duen ibilbide bat jarraitu ahal izatea da, muga ekonomikoengatik.

Nire ustez, oso polita da bitartekaritzarekin, prestakuntzarekin, ekoizpenekin eta proiektu berritzaileekin egin den ibilbidea. Adibidez, Atalak proiektua, Victoria Eugenia Klub aretoan formatu txiki eta arinarekin hasi zena, hazten joan da Tabakalera eta beste bazkide batzuk barne. Inoiz proposatu ez den proiektua da eta orain Dantzaz-i esker hor ari da hazten eta ekarpenak egiten.

Jarraitu egin behar dugu, jarraitu eta noraino iristen garen ikusi. Onena opa dizuet.

Testuinguru historikoa
1 / 1

Dantza Gipuzkoan, 1983-2011

2021/08/16

Maiatza Dantzan-etik Dantzaguneara 

Lide Arana

 

Bizitzea tokatzen zaidan lehen kultur ekintzetako bat, Gipuzkoako Foru Aldundiko Kultura teknikari gisa, 1984an Maiatza Dantzan Dantza Garaikideko Jardunaldien sorrera da, guztira 17 edizio izango dituena, horietatik azkena 2000. urtean. Maiatza Dantzan Dantza Garaikideko Jardunaldien sorrerak sektorearen behar bati erantzuten dio, bai eta Gipuzkoako Foru Aldundiko Kultura Sailak jasotzen dituen proposamenei ere. Frantxis López Landatxe eta biok Kulturako teknikari gisa sartu berriak ginen une hartan Dantza Arloko Saileko aholku-batzordeko kideen artean, hala nola Mentxu Medel eta Axen Egaña. Jardunaldien antolaketak -inoiz ez zen jaiegunik izendatu- maiatzean zehar dantzarako publikoak sortzera zuzendutako programazioa du ardatz. Jaialdiak 17 edizio izan zituen, eta maila handiko konpainiak hartu zituen, bai bertakoak, bai naziokoak eta baita nazioartekoak ere. 2000. urtean Maiatza Dantzan desagertu ondoren, Donostia Kulturak, Aldundiaren laguntza ekonomikoarekin, hasiera batean, Gazteszenan urteko dantza-programazioa kudeatzen du.

Beste ekintza garrantzitsu bat Gipuzkoako Dantza Profesionalen Elkartearekin batera kudeatzen duten udako dantza ikastaroak dira. 1984an hasi zuten ibilbidea, uztaileko lehen hamabostaldian, Bideoetako kiroldegian irakasleekin ezagunak diren enpresetan; 1993an Artelekura igaro ziren. Gaur egun ere Dantzagunean ospatzen dira. Udako ikastaro hauek oihartzun handia izan dute, izan ere, sektore osoa zen horren protagonista, eta modu profesionalean prestatzen edo dantzatzen ari ziren dantzarien bilerarako aukera paregabea zen.

Pixka bat aurrerago, 1987an, Arteleku sortu zen, Imanol Muruaren legegintzaldian, Kultura diputatu gisa, eta Xabier Leteren legegintzaldian, Gipuzkoako Foru Aldundiko Kultura zuzendari gisa. Imanol Muruak beste leku batzuetan egiten ari zirenaren antzeko arte-espazioen ideia dakar -Estatu Batuetara bidaia bat izan zela entzun dut eta antzeko zerbait bisitatu zen-, non artistei espazioak uzten zitzaizkien. Aldundiak material elektrikoen fabrika bat erosi du Loiolan, Ogasunarekin zorrak dituelako, eta bertan egokitu dute Arteleku. Lehenik eta behin, xehetasun pixka batekin, lagapen-espazioekin eta arte plastikoen hainbat arlotako tailerren eta prestakuntzaren programekin. Ondoren, 1993an, dantzaren sektorerako berregokitzapena egin zen. Besteak beste, Arteszena, A Deshoras, Igor Calonge, Asier Zabaleta, Mugatxoan -Blanca Calvo eta Jon Munduate-, udako dantza ikastaroa eta sektoreko hainbat erakundek antolatutako dantza ikastaroak hartuko dituzte. Artelekuko diziplinartekotasunak topaketa oso interesgarriak sortu zituen hainbat sektore artistikoren artean. 2014an, eremua itxi egin zen auzoko uholdeekin; izan ere, Loiola auzoko Txomin Enea ingurua Urumea ibaiaren kotak baino beherago zegoen, eta horrek etengabeko uholdeak eragiten zituen eta birgaitze integrala eragin zuen. Gaur egun, plaza nagusiak Arteleku izena du. Artelekun dauden dantzarako guneak Dantzagunea izatera pasa ziren 2008. urtearen amaieran, Eusko Jaurlaritzaren Kultura Planaren ondorioz. Plan horrek Euskadiko lurralde historiko bakoitzean dantzarako gune bat sortzea defendatzen du, eta pixkanaka, dantzaren helburuak, jarduera eta aurrekontua handitzea.

2002ko urrian, Aldundiaren eta Biarritz balleta sortu zuen Biarritz balletaren arteko lankidetzaren eta elkarlanaren ondoren, lankidetza-hitzarmen bat sinatu zen lau erakundeen artean – Biarritz balleta, Dantzaz Elkartea, Donostia Kultura eta Gipuzkoako Foru Aldundia – Dantzaz sortzeko. Harrezkero, Biarritz Balletak, Dantzaz Elkartearen bitartez, Egiako Kultur Etxea hartzen du egoitza gisa, eta lan bat egiten du, gaingiroki eta 2004. urtera arte, honako ardatz hauen gainean egituratuta:

 

Bat: Biarritz balleta ezagutaraztea mugaren alde honetan. Emanaldiak, prentsaurrekoak, topaketak Gipuzkoako dantza-erakunde, -eskola eta -profesionalekin, erakunde politikoekin, etab.

 

Bi: dantzarekiko Sentsibilizazio Zentroa sortzea eta sendotzea: lehen eta Bigarren Hezkuntzako eskolekin eta inguruko dantza akademiekin harremanak izatea.
 

Hirugarrena: tailerrak, entsegu irekiak, ekintzak eta erakustaldiak prestatu eta egitea, batzuetan interesa duten eskola edo ikastetxeentzat; beste batzuetan, publiko orokorrarentzat; eta beste batzuetan, dantza eskoletako irakasle edo ikasleentzat.
 

Jende profesionalak eta kalitatezkoak zuzendutako programa batekin sortu da Dantzaz. Filgi Claveriek dantzaz gidatzen zuen eta berak ordezkatu eta defendatu zuen, Hego Euskal Herriko erakundeen aurrean. Hasieran, dantzaren sektore osoak ez zuen begi onez ikusten Dantzazen sorrera, batzuek kanpotik etorritako erasotzat hartzen baitzuten. Baina Aldundian beti defendatu izan dugu Dantzaz dantza Gipuzkoan garatzeko eta indarra hartzeko aukera paregabea dela. Eskerrak eman nahi dizkiet Filgi, Adriana eta Fernandori -zuzendaritzan Filgi ordezkatu zuen- proposamena kalitate artistikoaren bermearekin defendatzea. Garrantzitsua izan zen nazioarteko dantzarientzako zerrenda irekitzea, exekuzioan kalitatea lortzea posible egin baitzuen, une hartan bertako dantzariekin lortzea ezinezkoa zena. Egoera hori aldatuz joan da, eta Dantzaz-en eta Dantzagunearen lanari esker inguruko gero eta dantzari gehiago hartu ditu. Dantzaz, gaur egun, plataforma profesionala da, etengabeko prestakuntza irekia eta Dantzagunearen ardatz bihurtzen duten erakundeekin lankidetzan aritzeko formulak eskaintzen dituena.

2008an, Artelekun dantzarako dauden guneak Dantzagunea izatera pasa ziren, eta pixkanaka bere helburuak, jarduera eta aurrekontua handitu egin ziren. Horrela, artista ugari hartu dituzte beren espazioetan, eta dantzarako ekosistema berri bat sortu dute Hego Euskal Herrian.

Programak
1 / 4

Tximeleta (2005)

1970/01/01


Lehen saioa, Tximeleta, 2005eko urrian estreinatu zen Gazteszenan (Egia Kultur Etxea) eta Gaël Domengerren La noche transfigurada, Thierry Malandain La muerte del cisne eta Bolero lanek osatzen duteIraupena. 70 min (atsedenaldia: 10 m) | 12 dantzarirentzako ikuskizuna
 

Dantzariak:

Ione Miren Aguirre, Judith Argomaniz, Victoria de la Fuente, Pauline Fabien, Noémie Garcia, Miren Gomez, Sara Hernández, Irma Hoffren, Séverine Lefevre, Aurélie Luque, Anne Sophie Placier, Gisela Riba.

 

Diruz lagundutako proiektua:

Eusko Jaurlaritza, Gipuzkoako Foru Aldundia, Euro-Ciudad vasca, Donostia Kultura, Conseil Régional d 'Aquitaine, Ministerio Cultura Español-INAEM.

 

‘Gau itxuraldatua’

Iraupena 30 min. | 12 dantzarirentzako balleta

Koreografia: Gaël Domenger

Musika: Arnold Schoenberg

Jantziak: Karine prins

Argiztapen diseinua: Jean-Claude Asquié

 

«Bi izaki baso biluzi eta izoztu batean zehar dabiltza, ilargiak laguntzen die bidean, haiek begira daude».

 

Gau itxuraldatua Arnold Schoenbergen poema sinfoniko bat da, 1899an sortua Richard Dehmelen poemaren arabera, eta konposaketaren printzipioaren arabera idatzia 12 soinuz, hau da, elkarren artean inolako loturarik ez duten 12 soinuen kateatze sistematikoa, jarraitzen diren ordenaz aparte. Beraz, BBJ osatzen duten 12 dantzariengan jartzen du arreta koreografia-konposizioak eta, bere pertsonalitate ezberdinen bidez, multzo koherente bat eraikitzen saiatuko da, bere kideen arteko harremanaren arabera definituko dena.

«Hodei batek ere ez du ezkutatzen zeruko argia, gainean tontor beltzak dituela».

Gaël Domenger

 

‘Beltxargaren heriotza’

Iraupena: 12 min. | 3 dantzarirentzako balleta

Koreografia: Thierry Malandain

Musika: Camille Saint-Saëns

Dekoratua eta jantziak: Jorge Gallardo

Argiztapen diseinua: Jean-Claude Asquié

 

Obra hau, Michel Fokinek sortu zuen San Petersburgon, Anna Pavlova dantzariarentzat, Camille Saint-Saënsen "Zisnearen Heriotza", 1907an kondairan sartzen dena. "Animalien inauteriak" bakarrizketatik ateratako orrialde txiki batetik aurrera idatzia, non artista onenak ilustratu ziren, beltxarga baten azken uneetako muturreko poesia gogorarazten du.

Dantza hutsaren momentuak, monologo honek sinbolo ugariz betetako txori baten ahalmena eta grazia ere gogorarazten ditu, horien artean argia, bere zuritasun orbangabea, zisnearen itzalarekin bat egiten duen proiektorearena Fokineren eran, edo, besterik gabe, hegaztia sortzen den zeruarena. Zerua: tradizioak hiru zenbakiaren balioa ematen dio, horregatik biderkatu dut zeruko kantu honen interpretazioa. Hiru beltxarga, zerutik etorritako hiru emakume, lurrean pausatzen dira azken arnasa emateko, beste hegaldi batean haragitu aurretik.

Thierry Malandain

 

‘Bolero’

Iraupena: 15 min. | 12 dantzarirentzako balleta

Koreografia: Thierry Malandain

Musika: Maurice Ravel

Dekoratua eta jantziak: Jorge Gallardo

Argiztapen diseinua: Jean-Claude Asquié

 

Ida Rubinstein "Boléro" dantzariarentzat konposatutako balleta 1928ko azaroaren 22an sortu zen, koreografia Bronislava Nijinskarena da. Hasierako argudioak Andaluziako taberna batean kokatzen zuen ekintza. Ijito bat mahai baten gainean dantzan ari da, bertaratutako gizonezkoen artean sentsualitate-olatuak eraginez.

«Gure ikuspegiak ez du jatorrizko argumentutik ezer gorde, nahiago izan dugu Maurice Ravelen partitura entzutea. Gauza jakina da egileak, obsesiboki, musika gai bat azken apoteosiraino mugatzen duela. Amaiera honen intentsitatean, gozamen askatzaile baten metafora ikus dezakegu, entzierroaren gainetik pausoz pauso konkistatutako askatasunaren adierazpen bat. Lan koreografiko guztia helburu horretara bideratzen ari da. Bestalde, ezin dugu ahaztu bere "bolero" garaian ausardiaz beteriko musika apustu bat izan zela, gaur egun hain ezaguna den partitura honen trataerarekin asimilatu daitekeen berbera. Ausardia, hamabi dantzari espazio mugatu batean konfinatu nahi izatean, zeinak, hasieran, gorputz-adierazpena mugatuko baitio. Muga horiek, askatasuna konkistatzeko, edukiak gainditu beharko dituzte Maurice Ravelek intentsitate espresibo izugarriaren amaiera batean gainjartzen duen gai musikalaren batasunean».

Thierry Malandain

 

Programak
2 / 4

Batekmila (2005)

1970/01/01

Euskal Kultur Erakundeak, Biarritz/Dantzaz baletak, Baiona Hego-Akitaniako Agertoki Nazionalak eta Baiona Euskal Kostaldeko CNRk elkarlanean ekoitzi dute Batekmilaren sorrera, hainbat hilabetetako lanaren amaiera.

ICBk hasitako Batekmila programaren espirituan, ikuskizun hau norgehiagoka eta elkartrukerako lekua da.

Batekmila sorkuntzak Euskal Herriko dantza, kantu, musika eta ipuinak gurutzatzen ditu. Bederatzi aktoreek eta 12 dantzarik baserritarren, laminen edo Basajaunen istorioen agertokia eta giroa sortzen dute koadro poetiko eta burleskoen antologia batean.

Zinta dantza (zinta dantza) airezko konposizio musikal liluragarri batean oinarritzen da, dantzariak, soinu elektronikoak eta ahotsak uztartuz, eta horrela adierazten da kondairak gurutzatzean.

Bi emanaldi aurreikusten dira Iparraldean Louhossoako Auditorioan, 2005eko azaroaren 4an eta 5ean, ostirala, 21: 00etan.

 

Talde artistikoa

Zuzendaria: Pascale Daniel-Lacombe

Koreografia: Gaël Domenger

Musika: Laurent Martin

Abestia: Beñat Achiary

Setaren diseinua: Xabi Eliçagaray - Lucia Herrero

Argiak: Richard Fano

Antzerkirako egokitzapena: Annette Vautrot

Euskarazko itzulpena: Daniel Landart

Aktoreak: "Shore Theatre" (antzerkia ertzean), Amagoia Lauzirika, Dorleta Urretabizkaia, Arantxa Ezquerra, Belén Cruz, Josean Bengoetxea, Xabier San Sebastián, Inaxio Tolosa, Baptiste Eliçagaray eta Javier Barandiaran

Dantzariak: "Ballet Biarritz Junior": Ione Miren, Judith Argomaniz, Victoria de la Fuente, Pauline Fabien, Noémie García, Miren Gómez, Sara Hernandez, Irma Hoffren, Séverine Lefèvre, Aurélie Luque, Anne-Sophie Placier eta Gisela Riba

Programak
3 / 4

Ibilaldi (2006)

1970/01/01

Bigarren promozioan, Ballet Biarritz juniorrek (2) dantzaren eta musikaren bidez Dantzaren historiako garai handien irakurketa berri bat egitera gonbidatzen zaitu: berpizkundea, erromantizismoa, klasikoa, neo-klasikoa eta garaikidea. Bertan, lau koreografia-proposamenez gozatzeko aukera izango duzu hamar dantzari gazteren eskutik.

 

Fitxa artistikoa - "BBJ2"

Zuzendari artistikoa: Thierry Malandain

Zuzendaria: Filgi Claverie

Koordinatzaile artistikoa: Adriana Pous (Ballet Biarritz)

Administrari laguntzailea: Sofía Alforja

Ballet maisua: Gaël Domenger (Biarritz balleta)

Irakasle gonbidatua: Iñaki Landa

Gaël Domenger, Christophe García, Christine Grimaldi eta Thierry Malandainen koreografiak

Zuzendari Teknikoa/Argi-diseinatzailea: Jean-Claude Asquié

ERAGIN STAC talde teknikoa

Dantzariak: Mickael Conte, Miren Gomez, Léa Guilbert, Pierre Henrion, Irma Hoffren, Vivian Ingrams, Aurélie Luque, Erick Odriozola, Gisela Riba eta Andrea Vallescar.

Diruz lagundutako proiektua: Eusko Jaurlaritza, Gipuzkoako Foru Aldundia, Euro-Euskal Hiria, Donostia Kultura eta Conseil Régional d 'Aquitaine-Euskadi.

 

Aurreikusitako iraupena: 60 minutu (atsedenik gabe) | 10 dantzarirentzako ikuskizuna

 

‘Paradizo’

Koreografia: Christine Grimaldi

Musika: Anthony Holborne

Jantziak: Christine Grimaldi

 

‘Mozart á 2’

Koreografia: Thierry Malandain

Musika: Wolfgang Amadeus Mozart

Jantziak: Jorge Gallardo

 

‘Les Rêveuses’

Koreografia: Christophe García

Musika: Friedrich Burgmuller, Adolphe Adam, Ludwig Minkus

Jantziak: Christophe García

 

‘Le Valse des Fleurs’

Koreografia: Thierry Malandain

Musika: Piotr Ilitch Tchaïkovski

Jantziak: Jorge Gallardo

 

‘Shéhérazade’

Koreografia: Gaël Domenger

Musika: Rimsky-Korsakov

Jantziak: Gaël Domenger

 

‘Obertura kubatarra’

Koreografia: Thierry Malandain

Musika: George Gershwin

Jantziak: Jorge Gallardo

 

Programak
4 / 4

Gari Beltza (2007)

1970/01/01

Fitxa artistikoa - "BBJ"

Zuzendari artistikoa: Thierry Malandain

Zuzendaria: Filgi Claverie

Koordinatzaile artistikoa: Adriana Pous (Ballet Biarritz)

Administrari laguntzailea: Sofía Alforja

Ballet maisua: Gaël Domenger (Biarritz balleta)

Irakasle gonbidatua: Inaki Landa

Gaël Domenger, Christophe García, Christine Grimaldi eta Thierry Malandainen koreografiak

Zuzendari Teknikoa/Argi-diseinatzailea: Jean-Claude Asquié

ERAGIN Stac talde teknikoa

Diruz lagundutako proiektua: Eusko Jaurlaritza, Gipuzkoako Foru Aldundia,

Euro-Ciudad vasca, Donostia Kultura, Conseil Régional d 'Aquitaine eta Ministerio Cultura Español-INAEM.

Dantzariak: Gabriel Barrenengoa, Mickael Conte, Miren Gomez, Léa Guilbert, Pierre Henrion, Irma Hoffren, Vivien Ingrams, Aurélie Luque, Gisela Riba eta Andrea Vallescar.

Argi Sortzea: Jean-Claude Asquié

Teknika taldea: Eragin Stac

Argazkiak: Conny Beyreuther

 

‘Gnossienne’

Koreografia-zuzendaritza: Thierry Malandain eta Filgi Claverie

Antzezleak: David Debernardi, Garráis Pérez, Mathieu Deneux, Andrea Vallescar, Aurelien Rouge, Lea Guilbert, Martin Harriague, Inma Hoffren, Vivien Ingrams eta Solène Nusbaum

Eszenografia: Jorge Gallardo eta Sean Wood

Argiztapena: Jean Claude Asquie

Sonido-Musika: Eric Satie eta Johannes Brahms
 

‘Blé noir’

Koreografia: Thierry Malandain

Musika: musika tradizional bretoia

Dekorazioa eta Jantziak: Sean Wood


‘Danse Qu'on Croise’

Koreografia: Thierry Malandain

Musika: Johannes Brahms

Dekorazioa eta Jantziak: Jorge Gallardo

Testigantza
1 / 9

Iñaki Arregi

2021/10/06

Dantzaz lagundu dantza hedatzeko


Dantzarekin oso lotuta izan naiz gaztetatik: dantzaria, dantza maisua, arakatzaile … eta, nahiz eta nire esparru naturala dantza tradizionala izan, esan behar dut dantza garaikidearen mundua beti gustatu izan zaidala eta zaletu bat naizela zinez. Garai batean, zenbait maisuengandik hartutako irakaskuntzei esker, teknikan trebatzeko aukera izan nuen eta mundu zabal, ireki eta erabilgarri bat deskubritzeko aukera izan nuen.

Urteetan atzera joanda, Maiatza Dantzan egitasmoaren jarraitzaile izanik, erakusleiho ezin hobeaz gozatzeko aukera izan nuen nazioarteko konpainia eta sortzaile handiak eta erakargarriak ezagutzeko. Pena, hura bukatu izana jarraibiderik gabe.

Zentzu honetan, Dantzaz proiektua hasieratik oso ideia interesgarria iruditu zitzaidan. Euskal Herrian, nazioarteari irekia, partaide mailan nola jardueran, dantza garaikideari eskainitako laborategi eta lantegi batek zabaltzen zuen aukera ezin hobea zela, dantzaren kultura gure herrian indartzeko.

Urte batzuk badaramatzat Dantzaz-eko batzarkidea gisa eta ainbat proiektu ederren lekuko izateko aukera izan dut. Orduz geroztik dantzaren bi mundu (tradizionala nola garaikidea) modu ezberdinetan partekatzeko aukera izatea ederra izaten ari da niretzat.

Gogoan dut Arte-an estreinatu zenean Victoria Eugenian izandako gertaera bat: Itzik Galili, urtetan Dantzaz-entzako ainbat koreografia lanak egindakoa, bertan zegoelarik batzarkide guztiekin bildu zen. Izaera indartsu eta ekintzailea izaki, Galilik berehala jaurti zigun izoztuta utzi gintuan galdera zorrotza: «zer egiten duzue Dantzaz laguntzeko?». Argi zegoen esparru ekonomiko-finantzariaz ari zela. Orduko bere konpainia Herbeherekoa izanik, beste testuinguru soziokultural eta ekonomiko era bat ezberdinean mugitzen zen guriarekin alderatuta eta hango batzarkideen egin beharretako bat konpainiarentzako baliabideak eta babesa lortzea zen.

Testuinguru ezberdin batean egonda ere (hango egin beharrak nekez ekar ditzakegun hona bere horretan) motibazioaren eta arduraren hariak mugitu zituen galdera hark.

Dantzaz-en,  dantzan aritzeko modu ezberdinak daude,  eta batzarkideok gure dantza eta koreografia propioa badugu proiektua babesten eta sustengatzen, eta benetan garrantzitsua da Dantzaz-ek bere ibilbidean jarraitzeko.

Dantza egiten dugu Dantzaz-ek dantza egin dezan.

Testigantza
2 / 9

Judith Argomaniz

2020/08/14

«Dantzaz-ekin askotan atera naiz agertokira eta oso pozgarria izan da»

 

Testigantza
3 / 9

Martin Harriague

2020/09/21

Maitemindu ere egin nintzen.


Lehenik eta behin, audizioa: une horretan 21 urte zituen eta bi urte lehenago hasi nintzen dantzan. Lyon eta Parisko kontserbatorio nazionaletako dantzariekin egon nintzen audizioan. Ikaragarria zen, ezin nuen pirueta bat egin, beste dantzari bat ere jo nuen, barregarri sentitu nintzen. Baina Adrianak eta Thierry Malandainek aukera eman zidaten. Aldi berean, Forsythe, Mc Gregor, Preljocaj eta Flamandek zuzendutako D.A.N.C.E. hezkuntza programan onartua izan nintzela jakin nuen. Oso erabaki zaila hartu behar izan nuen... Beraz, Euskal Herria ezagutaraziko zidan konpainia gazte batean aurkitu nintzen Donostian, bira ugariei esker, eta abentura sinestezin bat biziarazi zidan. Thierry Malandainen "Danse qu'on croisse", "Gnossiennes" eta "Blé noir" errepertorioa dantzatu nuen. Bikote horretan Andrea nire kideak benetako krepeak janarazi zizkidan. Gure azken emanaldirako tipula, baratxuria eta txilea sartu zituen... izugarrikeria bat, batez ere hori guztia ahoan dugula dantzan jarraitu behar duzunean. Geroago, taldekide berarekin dantzatu nuen, Andrearekin, Thomas Nooneren pieza bat. Kontaktu bikote bat zen, izugarri gustatzen zitzaidana, maitemindu ere egin nintzen Andreaz. Azkenean Itzik Galiliren pieza bat dantzatu nuen, bere lanean sartu ninduena, geroago Herbehereetan Noord Nederlandse Dansen lan egingo nuena.

Testigantza
4 / 9

Izaskun Lapaza

2020/12/27

Dantzaz oso bizirik dagoen proiektu ekintzailea da


Dantzaz Dantzaguneko bizilaguna izan dut betidanik. Dantzagunea sortzen ikusi genuen Artelekun eta are atzerago joanez, Jareñon, Donostiako Egia auzoko kulturetxean, uda batean, Biarritzeko Balletan antolatutako tailer  bat datorkit oroimenera. Bertan gaur egungo Dantzazeko zuzendari artistikoak, Adriana Pousek, Malandainek Ravelen Boleroarentzako eginiko koreografia bat erakutsi zigun hamar bat neskari. Sofia Alforja ere hor zegoen, produkzio lana egiten, azaltzen ziren behar guztiei ziztu bizian erantzunez.

Gehiengoek elkar ezagutzen genuen tailer horretan, Gipuzkoako Dantza Profesionalen Elkarteak antolatutako ikastaroetan maiz topatzen ginelako. Baina bazeuden iparraldeko bi neska, frantsesez hitz egiten zutenak. Tailerrak ordurarte eginda nituen ikastaroek baino ordu gehiago zituen eta lan egitean geneukan giroa eta Groseko Katalunia plazan aurkeztutako emaitzak, niretzat berria zen doitasuna zuen.

Aurrerago, tailer hori urte osoko proiektua bilakatu zen, gazte askoren ibilbidearen parte bihurtuz. 

Lanean leioak irekita izan ditu Dantzazek. Artelekura nahiz Dantzagunera entsegu batera edo entrenatzera joan naizenean, kuriositatez begiratu izan dut Dantzazen areto barruan gertatzen dena. Gorputz gazte atletikoak, intentsitatez lanean, koreografo interesgarri baten jarraibideak entzunez, edota balleteko klase dantzatuak, jauziz biraz eta pausu azkarrez Beteta. Eta bertan Adriana, bere mugimendurako sentsibilitate eta begirada zorrotzarekin, proiektuaren zutabe garrantzitsua, dantzari gazteei mugimendua zabaltzeaz eta handitzeaz arduratzen dena, dantzaren dinamika eta musikalitatea transmitituz.

Gaur egun, proiektua garatzen jarraitzen du etengabe…orain Atalak sarearen motore da. Kolaboratzaileak gehitzen doaz etengabe. Dantzaz bizirik dagoen proiektu ekintzaile bat da eta bizilagunok zortea dugu gure dantza ekosisteman askorentzat aukerak sortzen dituen eragile hau izateaz.

 

Testigantza
5 / 9

Thierry Malandain

2020/08/18

Dantzaz, Euskal Autonomia Erkidegorako kultur erakusleiho bat


Dantzaz, jakina, lehen mailako konpainia bat da, dantzari gazteek prestakuntza eta karrera profesionalaren arteko bidea egin dezaten, baina koreografo gazte askori aukerak emateari esker, Europan ere sormen koreografikoarentzako gune garrantzitsua da. Bestalde, bere proposamen artistiko berritzaileen bidez, Dantzaz Euskal Autonomia Erkidegorako kultur erakusleihoetako bat ere bada.

Europako publikoaren eta profesionalen ikuspegitik, Dantzazek bere lekua eta bere izena badituela uste dut, baina etorkizunean begiramen eta laguntza gehiago opa diot Euskal Autonomia Erkidegoan eta beste leku batzuetan, Espainiako eta Europako oparoenetakotzat jotzen diren eskualde bateko kultur eta arte handinahiak hobeto irudikatzeko.

 

2000 eta 2008 artean Thierry Malandainen ondorengo koreografiak dantzatu dituzte Ballet Biarritz Junior eta Dantzaz-ek:

Udako tailerretan:

Bolero (2001)

Rikalda (1997)

Overtura Cubana (1998)

 

Tximeleta  programaren barruan:

Bolero (2001)

Beltxargaren heriotza (2002)

 

Ibilaldi programaren barruan:

Mozart à 2 (1998)

La Valse de Fleurs (1988)

Overtura Cubana (1998)

 

Gari Beltza programaren barruan:

Gnossienne (1999)

Blé Noir (1995)

Danses Qu'on Croise (1987)

Testigantza
6 / 9

Nando Piñeiro

2021/08/16

Dantzaz hazi zen eta ni poztu nintzen


Niretzat oso garrantzitsua da Dantzaz hitz egitea. Gogoan dut Filgi Claveriek dantzarako Sentsibilizazio Zentro bat sortzeko proposamena eskuzabaltasunez aurkeztu zidan eguna, eta Egian egin nahi zuen.

Gure proiektua hasi berria genuen eta dantza babestu nahi genuen, baina nire esperientzia oso txikia zen kudeaketan, hau aukera zoragarria izan zen. Ballet Biarritz Junior sortu zen eta tailerrak, entsegu irekiak eta topaketak eskaini genituen. Programazioan lagundu ziguten eta nazioarteko konpainiak ditugu. Gogoetarako une etengabeak gogoratzen ditut. Dantzari buruz ikasi nuen, dakidan ia guztia esango nuen, sentsibilizazioa zein garrantzitsua den ikasi nuen, proiektu bat izatea zein garrantzitsua den, eta dantza oso modu berezian nahi eta bizitzen ikasi nuen.

Goizetan, Kultur Etxera iristen nintzenean egiten nuen lehenengo gauza dantza-estudiotik pasa eta atetik"begiratzea" zen, hor zeudela sentitzen nuen. Gero, nire atseden-ordua eta eurena bateratzen nituen, eraikinaren sarreran elkartzen ziren, gogoko nuen beren “malla” eta zapiekin eserita ikustea eta tupperrak irekitzen ikustea. Gogoan dut irribarre egiten zutela hankak luzatu edo besoak luzatu bitartean.

Bagenekien hazi egingo zirela eta proiektua ezingo zela Egian garatzen jarraitu, hasieratik genekien. Dantzaz hazi egin zen eta ni poztu egin nintzen, nahiz eta nire goizak, esaten badizuet, tristeagoak izan.

Testigantza
7 / 9

Pantxika Telleria

2021/08/26

Proiektua: Topo

 

2004, Elirale konpainia lau urte betetzen zituen.

Anne-Catherine Vouvé-Lecuona, gure konpainiako lehendakaria eta Matematikako irakasleak, Donibane Lohizuneko St. Thomas de Aquinoko institutuaren kultur koordinakundearen ardura zuen eta aspalditik zuen amets bat, zeinari forma eman nahi baitzion: harentzat, mugaz gaindikoa ez zen behar beste zabaltzen gazteen artean, bereziki eskoleen artean, eta proiekturik federatzaileena, Donibane Lohitzune eta Donostiaren arteko institutu klase baterako, gorputz horiek dantzaren eta dantzaren bidez mugiaraztea zen, “Topo” delako tren txiki bat erabiliz, Donostia eta Hendaia lotzen dituen trena.

Proiektua taxutu egin zen, eta Donostiako San Ignacioko ikastetxeko Mertxe Castilla irakasle zela, bi asteko egonaldia egin zuten, bat Donibane Lohitzunen eta bestea Donostian, ikasleak korrespontsalen familietan hartuak baitziren eta, hala, hartutako ikasleei bizipenak erakusten zizkieten.

Finantziazioa eskatu eta lortu zen Eskualdean, Errektoretzan eta ikastetxeetako funts propioetan.

Ez zen erraza izan, baina irakasleak eta konpainia oso egoskorrak ginen.

Konplikatuagoa izan zen "Euskotren" konpainia konbentzitzea, Topoa kudeatzen baitzuen, ezin baitzen proiektatu, aldez aurretik, haientzat ohikoa ez zen ibilera hartan.

Ikasleek, askotan, Hezkuntza Artistiko eta Kulturaleko dinamikei eta, bereziki, Donostiari muzin egiten zieten, eta nekez partekatu zituzten beren gorputzak eta in situ ez ziren batere lasaitzen. Proiektua amaitu baino astebete lehenago, Parisko metroen bonbak izan ziren azken unean proiektua kapoteatu ez zutenak.

Gailurrean dantzatzen den gorputzaren inguruan egiten genuen tailer lanak Elirale konpainian eta bi establezimenduetan urte beteko prestakuntza prozesu batean sartu gintuen.

Azkenik, 2004ko goiz hartan, 40 ikasleak prest zeuden Donostiko geltokian bakoitzak ondo asko zekiela zer egin behar zuen gure emanaldi bakarra hasteko. Koreografiak geltokitik geltokira jolasten aritu dira beren zirrara koreografikoaz inbertitutako dantzari afizionatuekin, berriz ere eskatzen ziguten pertsona txundituen begiradapean. 3. Zergatik ez da horrela izango egunero? "Behin baino gehiagotan entzun dugu erabiltzaileen ahotan unean-unean ikusle bihurtuta. Txunditurik zeuden gazte haiek, beren nerabeen gailurretik topaketaren, ondare komunaren, bizitzaren edertasunaren defendatzaile ziren obra artistiko batean sartuak.

Esperientzia honek ezin ezabatuzko arrastoa uzten du gure Konpainia, irakasle eta ikasleen memorietan. Irakasleek, linea modernizatzeko orduan, proiektua errepikatu nahi dute. Oraingo zirkunstantziek gogor eusten digute, baina ideia eta inbidia hor daude.

Elirale izeneko gure konpainiak 20 urte beteko ditu aurten.

Ez ditugu gure oinarriak ahaztu. Arte koreografikoaren bitartekaritzarekin lotutako sorkuntza dira. Espero dugu hain ausartak izatea ustekabeko bitartekaritza-planak idazteko, defendatzen ditugun arte bizien bidez bizitzaren berezkotasuna are ederragoa izan dadin.

Testigantza
8 / 9

José Usoz

2020/11/22

Dantzaz, beti harritzen nauzu


Gaur idazten dizut, Dantzaz, beti harritzen nauzulako. Ia 20 urte dituzula diozu? Nola hazi zaren! Aspaldian ez dugu elkar ikusi eta atzo ezagutu zintudala pentsatzen jarraitzen dut. Ez dut inoiz zure izena argitzen, Mugaz Haraindiko Dantzarekiko Sentsibilizazio Zentroa deitzen dizut, edo Dantzaz, edo Ballet Biarritz Junior, edo Dantzaz Konpainia, berdin dio zein hizkuntzatan hitz egiten dugun, elkar ulertzen dugu.

Lehen egun liluragarri hori. Dantza-aretoa atzean, Jacques Pavlovskyk Biarritz balletaren gainean ateratako argazkiekin pasabide bat zeharkatu ondoren. Dantza tailerreko talde txikiarekin bat egitea, zuen luzaketak imitatzen saiatzea, argazkiekin, ispilu-irudiarekin jarraitzen dudan bitartean. Egun ahaztezina, 2002ko azaroaren 21a.

Giro zoragarria mimatzen zaituzten guztiekin egiten duzu. Adriana eta Filgi, Sofia, gero Fernando. Zure etxetik igarotzen diren koreografiako figura handi guztiek, teknikariek eta, jakina, munduko hainbat tokitako dantzari guztiek, zurekin trebatuz, geroago beste ballet batzuetan abentura hasten dute, daramazun bizi-energia, Dantzaz.

Beti esaten duzu sormena zure areto guztietan sentitzen dela. Konturatzen naiz dantza-saio batzuk dokumentatzeak indarberritu egiten nauela eta aldi berean aztoratuta geratzen naizela. Zure koreografiak eta musika elkartzea. Bat egiten duten denbora-tarte hori. Ezinezko irudi estatikoa, ezinezkoa, zure funtsa mugitzea baita, eta ez argazki batean izoztea. Dena dabil, "Aldatu Cambia guztia": Galiliren koreografia zoragarri hori Mercedes Sosaren ahotsarekin, zure ahotik hainbeste aldiz entzun eta Adrianak hainbeste errepikatzen duen esaldi bikaina, eta ni zu izozten tematuta. Martha Grahamek esaten zuen: "Aldaketa bakarrik da betierekoa".

Denbora ikusi gabe, baina egiten duzun guztiaren jakinaren gainean. Zuen birak leku ezberdinetan zehar, munduko hiriburu handietatik herri txikietako gunerik galduenetara. Elkarbizitza bizi horrek taldea Dantzaz bihurtzen du. Orain 2020ko garai bitxi honetako zorigaitzak jasan behar izan dituzu. Amarrak askatu orduko kontzentratzen duzun energia ezagututa, garai zaharrak, zure gorputza mugimenduan, pasioa berpiztuko dituzu, musika gelditu gabe. Izkinaren batean egotea espero dut, zuri zeharka begira.

Ia 20 urte laster arte, Dantzaz. Ez da hainbeste mugimendu eta edertasun ahazten.

Testigantza
9 / 9

Asier Zabaleta

2021/08/16

Dantzaz, etengabe eraldatzen ari den mugimendu-ibai handi hori


Erreka bateko urak jaio, bere ubidean bidaiatu eta itsasoan hiltzen diren bezala, gu ere halaxe pasatzen gara bizitza honetan zehar. Izan ere bizitza, etengabe aurrera doan erreka bat bezalakoxea da, beti hor dago baina hau osatzen duten urak ez dira inoiz berdinak. Gu ere jaio egiten gara, ikasiz hazten gara eta bide horretan aurrera eginaz hiltzen gara, erreka itsasoan bezala. Edo agian hau ez da inoiz hiltzen, baizik eta aldatzen jarraitzen du, hazten jarraitzen du. Eta beharbada gu ere bai, edo baliteke betidanik hortxe egotea… Batek daki…

Portzentai haundi batetan ura gara. Formaz aldatuz doan ura. Bere ingurura moldatzeko dantza egiten duen ura; eta dantza honen eraginez ingurua aldatzeko gai den ura. ”Dantzaz”-en nire zeharkatzea ere halakoxea izan zen. Gustu handiz etengabe eraldatzen ari den mugimenduen erreka handi batetan murgildu nintzen, eta momentuan berau osatzen zuten dantzari bikainekin, aurrerantzean markatuko ninduen esperientzia ederra bizitzeko aukera izan nuen. Bizia, eta efimeroa…Dantza bera bezala. Eskerrikasko zuen uretan besozabal hartzeagatik.