Menua

4. atala

Heldutasuna

‘Glocal’-ak gara

Testua: Adriana Pous

2019ko irailean, benetako mugarria ezarri zen Dantzaz-en historian: dantzari taldea gure Akitania-Euskadi-Nafarroa euroeskualdetik etorritako pertsonek (14tik 13) osatzen dute ia osorik. Oraindik goiz da ondorioak ateratzeko, baina badirudi gure Euroeskualdean dantzariak prestatzen diharduten erakundeek eta eragileek azken 20 urteotan egindako ahaleginak fruituak ematen ari direla. Denboraldi honetan 14 dantzarik osatzen dute taldea eta horietako bi, antzezle bezala parte hartzeaz gain, bitartekaritza eta ekoizpen arloetan lanean hasten dira. Bitartekaritza gure nortasunaren ezaugarrietako bat da hasiera-hasieratik, eta funtsezkoa izaten jarraitzen du koreografia-sorkuntzak zubiak eraiki behar dituen garai honetan, komunitatearekin topo egiteko. Ekoizpenari dagokionez, ikusten dugu gure dantzariek, Dantzaz-etik irten ondoren, aldi baterako lan egiten dutela ekoizpen- eta bira-proiektuetan, edo proiektu propioetan murgiltzen direla beste dantzari eta koreografo batzuekin lankidetzan; eta produkzioaren nozioak oinarrizkoak dira horretarako.

Gainera, laguntza gehigarri bihurtu dira, eta ongietorria da, Fernando Saenz de Ugartek eta Adriana Pousek osatzen dutelako oinarrizko taldea. 2016tik, gainera, Bertha Bermudezen  lan bikaina dugu, Atalak Mugaz Gaindiko Sarearen koordinatzailea baita. Hainbat proiektu garatzen ditu zuzendaritzarekin bat etorriz, eta dokumentazioarekin eta bitartekaritzarekin lotutako ekimenak idazten eta koordinatzen esku hartzen du, tokikoak zein nazioartekoak.

Denboraldi honetatik, Iker Bengotxea Dantzazeko administrazio orokorrean ere arituko da, Emausekin harreman estuan.

2020ko urtarrilean, Dantzagunean lapurreta bat izan zela egiaztatu zen, eta eskudirua, ordenagailuak, anplifikadoreak, bideo-kamerak, disko gogorrak... desagertu ziren. Tamalez, material oso baliotsua galtzen da, ez bakarrik balio ekonomikoari dagokionez, baita balio dokumentalari dagokionez ere, eta ez ditugu inoiz berreskuratuko. Urte tragiko baten iragarpena da: arte eszenikoek berebiziko erronka dute pandemiaren aurrean.

 

BAT[P] eta #56[P], istorio komun bat

BAT, programa mutante bat

Zaragozako Dantza Zentroko taldearekin lankidetza estuan aritzearen ondorioz, BAT programa aurkeztu zen Aragoiko hiriburuko Teatro Principal-ean 2018an. Hitz horren kontzeptua, euskarazko lehena esan nahi duena, hazten jarraitzen laguntzen diguten zutabeetan oinarritzea da. Errepertorioko pieza magistral bat berreskuratuko da, Itzik Galiliren Flash de luxe, eta beste hiru kolaborazioren emaitza erakutsiko da: John Gerenaren El Extraño (Quebecekin aldebiko trukea), Barnaby Boothen The most ancient light (Stuttgarteko solo Tanz Theater Festivalen egoitza saria) eta Martin Harriague[T]ren Los esclavos felices (Euskal Herriko Gazte Orkestrarekin lankidetzan). Azken koreografia hori espazio eszenikora berregokitzen da, zuzeneko orkestrarik gabe antzezteko, nahiz eta EGOk egindako musika grabazioa mantentzen den. “Los Esclavos Felices”, Juan Crisostomo de Arriagak idatzitako obertura musikalaren izenburua, Mozart euskaldunak, 1819an, 13 urte zituela, gaur egungo ironia lurrina du XXI. mendean bizi garen gizarte motari buruz hausnartzen dugunean: pantailen esklabo gara eta zoriontsu? Geroago, Los esclavos felices BAT programaren barruan egongo da, eta errepertorioa aldatuko du Vita Osojniken Hombre Masa, Sade Mamedovaren Thirty eta Martin Harriagueren Walls piezekin. Lau obra horiek 2019 eta 2022 bitartean programa honetan egingo dira.

#56

# 56 programak, 2020ko otsailean Senpereko (Akitania Berria) Larreko Antzokian estreinatuko denak, Dantzazek orain arte egin dituen ekoizpenen kopuru osoa azpimarratzen du: 56. Oraingoan, Malandain Ballet Biarritzek aktiboki parte hartuko du ikuskizunaren antolakuntzan, eta EliralE konpainiak ere hartuko du parte. Duela urte batzuetatik hona, Malandain Ballet Biarritzekin konplizitate bikaina berrezarri dugu. Harekin batera hainbat proiektu partekatu ditugu, Atalak, besteak beste, eta lankidetza-hitzarmen irekia eta asmo handikoa dugu.

Aldebiko egoitzen sistemari berriro helduz, Esloveniako Plesni Teater Ljubljanarekin lan egin genuen, eta handik Vita Osojnik koreografoa eta Maja Osojnik musikagilea iritsi ziren, interpreteen laguntzarekin Hombre Masa sortzeko. Egoitza trukeak esan nahi du Blanca Arrieta dantzari talde batekin Liublianian lan egiteko prestatzen ari dela. Aldi berean, Hannoverreko Nazioarteko Lehiaketa Koreografikotik, Dantzaz-ek lehiaketarekin elkarlanean eskaintzen duen ekoizpen sari baten bidez, Adriana Pousek Sade Mamedova gazte errusiarrari Thirty proiektua ekoizteko aukera eskaintzen dio Dantzazekin batera, bere lehen talde koreografia izango dena.

# 56 programa osatzeko, hirugarren pieza Atalak Sareak ekoitzi du, zeinak, sormen koreografikoa sustatzeko bere apustua ikerketa-laborategien eskaintzarekin osatuz, bere lehen produkzio-egoitza Martin Harriague -ri eskaintzen baitio, gaur egun Malandain Ballet Biarritz CCNrekin elkartutako artista estatusa duenari. Horrela, Walls sortzen du Dantzagunearen estudioan eta altxaera Tafalla Kulturgunean egiten da 2019ko amaieran.

Gero eta harresi gehiago dituen mundu batean gaudela azpimarratu du 'Walls' ek

Pieza honek gaurkotasun handiko gaia jorratzen du; izan ere, Berlingo harresia erori zeneko 30. urteurrenean hasten da bere sorkuntza prozesua, gero eta harresi gehiago dituen mundu batean gaudela azpimarratuz. Errealitate izugarri horrek hausnarketa eta ikerketa oso interesgarriak garatzeko balio du, sormen-prozesuaren hasieratik artearen bidezko eskola-bitartekotzari dagokionez oso material indartsua elikatzen dutenak. Behin betiko, hezkuntza-sisteman tematzen jarraitu behar da.

Baionako (Akitania Berria) Estitxu Robles Kolegioa, Barañaingo (Nafarroa) Alaitz BHI eta Gasteizko Urkide Ikastetxea ikastetxeetan Atalak Sarearen barruan garatzen den bitartekaritza-proiektua etxeko konfinamendua hasten den egunean amaitzen da.

Hasiera batean, 2020ko martxoaren 18an, Errenteriako Niessen auditorioan, Guri Dagokiguna aurkeztuko dute. Suzanne Miller kanadarrak Giza Eskubideen Deklarazio Unibertsalean eta keinuen abezedario baten asmakuntzan oinarritutako lana da, eta Allan Paiviok konposatutako soinu-banda bat du oinarri. Biak ere Dantzazek Quebeceko Arte eta Letren Kontseiluarekin, Tabakalerarekin, Etxepare Institutuarekin eta Gipuzkoako Foru Aldundiarekin (Dantzagunea) sinatutako lankidetza-hitzarmenari esker iritsi dira.

Garai honetako dantzariak hauek dira: Araitz Lasa, Alicia Cayrou, Elene Carreto, Pauline Bonnat, Julia Ugarte, Saioa Belarra, Marina Esquisabel, Aitor Jiménez, Xian Martínez, Diego Urdangarín, Beñat Urrutia[En], Iker Sanz, Julen R. Flores eta Oier Abrego.

Gehienei, dramatikoki berezia den urtea izanik, Dantzazen beste denboraldi batez jarraitzeko aukera luzatzen zaie. Batzuek goi mailako kontserbatorio batean trebatzearen alde egiten dute, beste batzuek irakaskuntzan dihardute eta beren proiektuak garatzen dituzte, eta beste batzuek konpainiak osatzen dituzte, besteak beste, Ballet Contemporani de Catalunya, So.K, Bilaka edo EliralE.

 

Boomiez: dantzarien lan-ibilbideak laguntzen

Boomerang-ak bezala (Boomiez) lan-merkatua bultzatzen dugun eta, hala ere, gurekin harremanetan jarraitzen duten jatorri askotako dantzariak dira. Boomiez-tarrek eguneroko entrenamenduari ekiten diote -Dantzaz-en klaseak irekiak eta doakoak dira profesionalentzat- eta gurekin harremanetan jartzen dira beren proiektuak amaitu direnean eta stand by garaietan daudenean.

Lan-sektorea babestu eta dinamizatzeko gogoa sortu da, 'Boomiez' direlakoak indartuz'

Dantzaren sektoreko lan-sistema berria da, eta Europako egoerak lanbide horren ezegonkortasuna eta prekarietatea islatzen ditu. Herrialde batzuetan, hiri bakoitzak bere antzerki-ekoizle propioa duen sistema mantentzen den arren, musikari, abesbatza, antzerki eta dantza talde egonkorrekin, konpainia egonkor publiko eta pribatu askoren desagerpena egiaztatzen dugu, eta, ondorioz, gero eta iraupen luzeko kontratu gutxiago daude. Konpainia gehienek proiektuen eta egoitzen bidez funtzionatzen dute, eta horrek izugarri nomada egiten ditu dantzariak. Entzunaldietan, eskarmentu handiko dantzariak, itxi behar izan dituzten konpainietatik irtendakoak, dantzari gazteekin elkartzen dira, lehen aukeren bila.

Beste sektore batzuetan gertatzen den bezala, gero eta esperientzia handiagoa eskatzen da, eta, ondorioz, are zailagoa da gazteak lan-merkatuan sartzea, eta, batzuetan, eskaintza ez oso duinak egiten dira lan-merkatuan sartzeko. Espainiako Estatuaren kasuan, artisten lan-babesa oraindik ez dago behar bezala araututa eta egituratuta, eta gai hori tragikoki frogatuta dago pandemia betean. Gure titulazio artistikoak aitortu gabe daude oraindik, eta enplegu-zerbitzuek ez gaituzte beren datu-baseetan jasotzen, normalean ez baikara haietara joaten lana aurkitzeko. Hala, kontratazioen aniztasuna hainbat epigrafe eta egitura juridikotako autoenplegutik hasi eta artisten araubide berezian kotizatzen duten lan-kontratuetaraino edo araubide orokorreko lan-kontratuetaraino doa.

Hainbat gobernu (tokikoak, autonomikoak, zentralak) arte eszenikoetako profesionalentzako laguntzak diseinatzen saiatzen direnean, pandemiaren erdian, sektorearen errealitatearekin bat ez datorren araudi horrekin topo egiten dute, eta bideratutako laguntzak, neurri handi batean, ezin dira behar bezala kudeatu.

Audizioak, hau da, lan-aukera baterako sarrera-bideak, workshops/master classes moduan kamuflatzen dira batzuetan, eta dantzariek ordaindu egin behar dute horietan parte hartzeko. Kasu askotan, ez dago bermerik kontratu bat egongo denik ere, eta matrikula-gastuei egonaldi- eta garraio-gastuak gehitu behar zaizkie. Egoera berri horretaz jabetuta, Dantzaz-ek lan-sektorea gure mailan eta ahal den neurrian dinamizatzeko eta laguntzeko gogoa sortzen du, Boomiez sendia indartuz.

Barne estatus horrek, Boomiez izenekoak, epe laburreko kontratu profesionalak eskaintzen ditu, non dantzari karrerekin jarraitzeko eta Dantzaz eta Dantzagunearen ekosistemarekin harremana mantentzeko aukera ematen zaien. Gainera, Dantzaz-en egutegia kudeatzen laguntzen digu, batzuetan konpromisoak eta birak pilatzen baititu. Estrategia berri honek bizipen berriak dakarzkie guztiei, Boomiez-ak esperientzia berri eta freskoekin itzultzen baitira kanpotik, eta Dantzaz eta Mugiz-eko dantzariekin transmititzen, finkatzen eta trukatzen duten zerbait da: nozio artistikoak, entzunaldiei buruzko berrikuntzak, proiektu berriak... Ez da ahaztu behar Dantzaz-en entseguetan, gainera, Dantzaz-en sartzeko hautagai diren entzule batzuk elkarrekin bizi direla (denboraldi bakoitzeko 100 hautagaitza inguru jasotzen dira, audizio publikoen dei espezifikorik egin gabe). Esperientzia eta gogo horiek guztiak, Dantzaguneko gure dantza-estudioan batuta, aparteko laborantza-salda osatzen dute Dantzaz-en proiektuetarako, bai eta Atalak laborategien garapenerako ere.     

Euroeskualdea, dantza egiten duen eta mugitzen den lurralde bat

Testua: Adriana Pous

'Atalak 'ren funtsezko kontzeptua ikerketa eta laborategia da

Atalak: proiektu oso bat, sare oso bat

Atalak Dantzaz-en barneko proiektu xume gisa hasten da, eta eboluzionatzen joan da, koreografia-sorkuntzari laguntzeko mugaz gaindiko sare oso bat bihurtu arte. 2008an Donostia Kulturarekin elkarlanean hasi zenetik, Dantza-Klub izenarekin, hainbat garapen-fase igaro ditu, eta espero dugu gaur egungo bazkideei eta laguntzaileei esker eta etortzear daudenei esker hazten jarraitzea.

Lehen aldi batean, dantzako dantzariei beren pieza/laborategi propioak garatzeko aukera ematen zaie dantza-estudioan, eta, ondoren, Victoria Eugenia antzokiko Club Aretoan aurkeztuko dira, bertako koreografoen piezekin batera. 2013an, bigarren fasera igaro ginen, non tokiko sortzaileak gonbidatzen diren -betiere Euroeskualdea gure naturagune gisa ulertuta- astebetez dantzari-taldearekin lan egitera eta, ondoren, egindako lana jendaurrean erakustera. Funtsezko kontzeptua ikerketa eta laborategia dira, pieza itxi bat sortzeko asmorik gabe, nahiz eta koreografo bakoitzak bizitzeko aukera hori modu desberdin eta pertsonalean garatzen duen.

Hala, 2013-2014 denboraldian, lehen lau Atalak egoitzak proposatu zaizkie Asier Zabaletari, Igor Calongeri, Jon Mayari eta Iker Arrueri; izan ere, koreografo gisa ibilbide luzea dute jada, eta normalean Dantzagunean lan egiten dute. Erakusketak Victoria Eugenia antzokiko Club Aretoan egiten jarraitzen dute. Egitaraua osatzeko, dantzariek sortu dituzten piezak aurkeztuko ditugu. Horrek esan nahi du Dantzazen eguneroko egutegia jardueraz beteta dagoela beti, eta ahalegin handia eskatzen diela guztiei.

2014-2015ean ere antzeko dinamika izaten jarraitu genuen, baina denboraldi bakoitzean lau prozesu egitetik hiru egitera igaro ginen. Bertan, Fabian Thomé, Natalia Monge eta Noemi Viana gonbidatzen ditugu euren lanak gure dantzarien sorkuntzekin batera aurkezteko.   

2015-2016 denboraldian, lan-etapa berri bat hasiko da, funtsezko hiru aldi izango dituena. Lehenengo bietan, dantza-estudioan lan egiteko astebete duten bi koreografo gonbidatzen dira kasu bakoitzean. Hirugarren astean, bere sorkuntzak hainbat espaziotan erakusten dira. Dantzagunea, Malandain Ballet Biarritzeko Grand Studioa eta Donostiako Victoria Eugeniako Club Aretoa dira. Hirugarren fasean, 2016ko apirilean, dantzariek egindako sorkuntzak soilik biltzen dituen erakusketa bat programatzen da.

Olatz de Andres eta Natxo Montero 2015eko abenduan eta Jorge Jauregi eta Bertha Bermudez 2016ko otsailean izan ziren koreografo gonbidatuak. Horiei Vicky P. Miranda eta Gilles Schamber gehitu behar zaizkie, ziklo hau 2016ko abenduan itxiko dutenak. Hasieran Donostia Kulturak, CCN Malandain Ballet Biarritzek eta Dantzaguneak osatutako Atalak Sarearen enbrioia jaio da, Dantzaz taldeburu izateaz gain.

2017an hasi zen Atalak 2.0. Donostia Kultura, Tabakalera eta Dantzagunea Gipuzkoan, Azkuna Zentroa Bizkaian eta CCN Malandain Ballet Biarritz Akitania Berrian. Dantzazek sarea koordinatzea proposatu dio Bertha Bermudezi, sortzen diren sortze-laborategiak dokumentatu, koordinatu eta lagundu ahal izateko. Horrela, orekatu egin dezakegu Adriana Pousek Dantzazen hasi zenetik dantza estudioan egiten duen lan eskerga. Pous arduratzen da koreografoak aukeratzeaz ekoizpenetarako; gonbidatutako koreografoei laguntza emateaz; eguneroko eskolak emateaz; errepertorioa prestatu eta transmititzeaz dantzarien laguntzarekin; zuzendaritza artistikoa eta txoferra biretan; dantzarien jarraipena/laguntza pertsonala; entzunaldi pribatuen antolaketa eta jarraipena; eta, horrez gain, proiektuak eta egutegiak koordinatzeaz, lankidetzan eta zuzendari nagusiarekin etengabeko konplizitatean. Bertha Bermudez iritsi zenean, Dantzaz-eko taldea hazi egin zen kalitate eta esperientzia handiko ekarpenekin.

Laugarren fase honetan, Donostia Kulturaren ekimenez, Atalak laborategietako bat aurkeztu zen Dantza Hirian Jaialdian irailean, Tabakaleran bi aurkezpenekin eta Victoria Eugenia antzokiko Club Aretoan beste batekin konbinatuta, han sortu baitzen Atalak proiektuaren ideia, baita Biarritzen eta Dantzagunean ere. 2017an gonbidatutako koreografoak Fabio López eta Marta Coronado (otsaila); Mikel Arístegui eta Iker Gómez (maiatza); eta Eneko Gil eta Eneko Alcaraz (maiatza) dira.    

Nazioarteko biran ateratzen diren ekoizpen bihurtzen diren piezak sortzen ditugu

2018an ongietorria eman genion Baluarte Fundazioari, Nafarroatik gure proiektuaren parte izatera iritsi baitzen. Funtzionamenduaren dinamikari eusten diogu eta oraingoan Iñaki Azpillaga eta Matxalen Bilbao[T] (otsaila), Edu Muruamendiaraz eta Blanca Arrieta (apirila), eta Thierry Martínez eta Carmen Larraz (abendua) gonbidatzen ditugu. Urte hauetan guztietan, laborategiek askotariko emaitzak eman dituzte: Mikel Aristeguiren eta Iker Gomezen 45 minutuko proposamenetatik hasi, eta Vicky P. Mirandaren (Arcachon-Francia), Matxalen Bilbaoren (Azkuna Zentroa) eta Eneko Alcarazen (Dantza Hirian) lanak, besteak beste. Halaber, Jorge Jauregiren Complete Surrender bezalako dantzarekin nazioarteko biran ateratzen diren ekoizpen bihurtzen diren piezak sortzen ditugu.

Piezak hainbat aurkezpenen bidez garatzen dira, eta dantzariak aldatzen dira. Kasu batzuetan, egileei berriro deitzen zaie, Dantzaz-en errepertorioan dauden piezekin hasieratik egiten den bezala. Egileekin harreman zuzena duen pintzelkada pertsonal berri hori, jakina, une aberasgarria da antzezleentzat, eta bizirik gaudela eta artista garaikideak garela gogorarazten digu guztioi.

Fase berri bat heldu da: koreografo bakoitzak bi astez sortu behar du. Horrek esan nahi du urtero hiru pertsonari laguntzen zaiela eta proiektu osoa bi urtean behin birdefinitzen dela. Akitania-Euskadi-Nafarroa Euroeskualdeak Atalak Sarea babesten du, ez bakarrik urteko diru-laguntza baten bidez, baita Arola Urdangarín eta Marie Heguy-Urain arduradunekin etengabe hitz eginez ere.

 

Bazkide laguntzaile batzuk, hala nola Azkuna Zentroa eta Victoria Eugenia Antzokia, proiektutik erretiratu dira eta beste berri batzuk ere sartu dira, hala nola Gasteizko Udal Antzoki Sarea, Marta Monfort[T]-ren baldintzarik gabeko babesarekin, Azala eta Idoia Zabatela, Dantzerti Euskal Herriko Goi Mailako Dantza Kontserbatorioa, Gasteizko eta Bayonneko dantza kontserbatorioak eta La Fundición, Regards Croises Jaialdiaren bidez. Atalak Sarea, hiru laborategiez gain, sortzen ari diren koreografoentzako ekoizpen egoitza bat eskaintzen hasi da. Lehenengoak Martin Harriague[T] izango du protagonista 2019ko iraila eta abendua bitartean. Myriam P. Cazabón, Proyecto Larrua eta Led Silhouette (Martxel Rpdríguez eta Jon López) dira 2019ko laborategietarako gonbidatu dituzten koreografoak. 2020an Denis Santacana, Laida Aldaz eta Eneko Gil gonbidatu genituen koreografia-laborategiak martxan jartzeko, eta Carmen Larraz Atalak-Ekoizpena egoitzarako.

Laborategiek eta ekoizpen-egoitzek Atalak taldearen laguntza dute, baina, horrez gain, Idoia Zabaleta edo Mizel Thereten eskutik aholkularitza artistikoko saio berezi batzuk egiteko aukera dute, sareko laguntzaileen zerrendarekin bat eginez.     

‘Cambia, todo cambia’ leloak dioen bezala egokitu beharko gara

Baina 2020ko martxoan, etxeko konfinamendutik aurre egin behar diogun mundu mailako krisi berriak gogor jotzen du gure sektore ahula, eta are gehiago urruntzen ditu gure nahiak. Hala ere, hausnartzen eta jarduten jarraitu behar dugu, eta, batez ere, gure Cambia, todo cambia leloak dioen bezala moldatu behar dugu, dena aldatzen da.

Konfinamenduak Denis Santacanarekin egin behar genuen laborategia birplanteatzera garamatza, eta lan egiteko modu bat aurkitu behar dugu, nork bere etxetik. Bilera telematikorako tresnak eta bideoa izen horri ohore egiten dion laborategi baten protagonista bihurtuko dira: orain arte erabat ezezaguna zen esparru batean probatu eta probatu genuen. Horrela, bideodantzan oinarritutako esperimentazio bat garatu genuen Dantzazko dantzariekin eta Dantzertiko ikasleekin, sormen-prozesuan beren praktika-orduak integratzen baitituzte. Hori guztia pandemiaren ondorioz eskatutako arau-esparruaren barruan garatzen da, non ikus-entzunezkoek garrantzi handia hartzen duten. Besteak beste, David Hinton, Maite Bermudez, Iñaki Alforja, Alex Pachon eta Gorka Martin irakasle espezializatuak izango ditugu. Santacanak eta dantzariek sormen prozesu berezia biziko dute eta euren ardura eta autodiziplina frogatuko dute.

Bakardadearen birusak Laida Aldazen laborategia 2020ko abuztu-irailera atzeratzera behartzen gaitu. Aldazek ikerketa bat egiten du gune espezifikoaren inguruan eta horretarako Los Arcoseko (Nafarroa), Tabakalerako eta Biarritzeko Gare du Midiko instalazioetan astebeteko egonaldia aprobetxatzen du. Abenduan, Eneko Gilen laborategia normaltasunetik gertu egiten da, bai eta Carmen Larrazen ekoizpen-egoitza ere, 2021eko urtarrila-otsaila bitartean.

Espazio komun baten alde lan egin behar dugu, elkartzeko eta dantzaren ekosistemaren garapena errazteko

2021eko martxoa iritsi da, eta Dantzaz-en burbuila COVID-19tik osorik kutsatzen da; beraz, Itsaso Canoren Atalak ikerketa-laborategia ad hoc kontratatutako zenbait dantzarik osatutako talde batekin aurrera eramaten da, eta, horretarako, berehala, praktikak egiten dituzten Dantzertiko ikasleekin batera. Laborategi eta ikerketa kontzeptuek beren potentzialik handiena hartzen dute egoera horretan.

Eva Guerreroren ikerketa-atalak 2021eko ekainean garatu zen, pandemiako olatuen arteko su-eten txiki batean, Errenteria eta Lizarra arteko laborategirako espazioen konbinazioarekin, Nafarroako Gobernuaren DNA Jaialdiaren esparruan.

2021a amaitzeko, Amaia Elizaran gipuzkoarrarekin ikerketa laborategi bat egiteaz gain, Atalak-ek sortzaile finkatuentzako ekoizpen egoitza berri bat sortuko du. Hilde Koch[T], William Forsythe edo Nacho Duato bezalako sortzaile handien ondoan karrera bikain batekin, lehen egoitza honetarako hautatua da, non, gainera, Paula Olaz musika konposizioan, Tytti Thusberg jantzien diseinuan eta Alaine Arzoz argiztapen diseinuan bezalako sortzaile talde bat ere laguntzen dion. Arte eszenikoak ekoizteko Lekuonak Errenterian duen fabrika estreinatu berriak 2021eko azarorako espero du emaitza. Hori guztia dantzaz 2021-2022 taldeko dantzariekin egiten da: Raul Abentin, Andrea Aguado, Marina Esquisabel, Laura G. Latasa, Maddi Gaztelumendi, Lara Matea Ivancic, Oscar Pascual, Noel Quintana, Iñigo Rementeria eta Beñat Urrutia[En].

 

Diziplinartekotasuna edo el Dantzaz-enThink Tanz

Think Tanzen proiektuetan arakatzaile nekaezinak izaten jarraitzen dugu, agian inoiz baino premia handiagoarekin, pandemiak ezezagun berriez betetzen baitu gure ibilera: zer sor dezakegun, norentzat, zein formatutan, norekin lankidetzan.

2021ak formatu berri bat sortzeko balio digu: dokumentala eta koreografia bateratzea ikus-entzunezko produktuaren konbinazio batean, zuzeneko dantzaren presentzialtasunarekin eta gorpuztasunarekin batera, Golem eta Otilio Garcíaren konplizitatearekin.

Formatu berri hau Iruñeko Golem Baiona zinema-aretoetan garatzen da. Bertan, bertaratzen direnek basotik itsasora dokumentalaz goza dezakete, eta, ondoren, Dantzazeko dantzariak zain dituzten hallera itzuliko dira, zuzenean eta zuzenean Basoa eskaintzeko, arrakasta handia izan duen konbinazio batean.

Eta ikus-entzunezkoak eta koreografiak elkarrekin ekoizten jarraitzen dugu Txikotaren eskutik. Beñat Gerekak asmatu eta zuzendutako dokumental baten proiektuak eszena berriak koreografiatzera bultzatzen gaitu. Horretarako, Donostian bizi den Gil Harush koreografoa gonbidatzen dugu, bi pieza sor ditzan: gatza izeneko bikote labur bat, antzokietarako; eta Gesala, kale eta aretorako talde-pieza bat, Getariako Cristóbal Balenciaga Museoan estreinatuko dena, bere hamargarren urteurrenean, 2021eko uztailean.

Garai honetako dantzariak hauek dira: Andrea Aguado, Elene Carreto, Alicia Cayrou, Marina Esquisabel, Laura G.Latasa, Maddi Gaztelumendi, Aitor Jiménez, Araitz Lasa, Xián Martínez, Julen R. Flores, Iker Sanz eta Beñat Urrutia.

Gero, Malandain Ballet Biarritz, EliralE eta mediazio taldeetan sartuko dira.
 

 

 

Espazio komun baten alde lan egin behar dugu, elkartzeko eta dantzaren ekosistemaren garapena errazteko

Dagaz: etorkizuna? Bitartekaritza- eta komunitate-proiektua

2020n, proiektu bat aurkeztu genuen Eusko Jaurlaritzak publikoak garatzeko proiektuetarako ematen dituen laguntzetarako. Dagaz deitzen diogu, DAntza GAraikideko Zaleen sarea, hau da, dantza garaikidearen zaleen sarea.

Asmoa da Euskadiko hainbat udalerritan sare bat sortzea, eta, sare horretatik, horietako bakoitzean dantza garaikidean aritzen diren amateur talde batzuk sortzea, bai eta dantza-publikoak ere, Dantzaz ekosistemako koreografo eta dantzariekin harremanetan egon ahal izateko, eta udalerrietatik gertu dagoen dantza-sektorera ohitzeko.

Bertha Bermudez koordinatzailea da, sare horren koordinatzailea, eta Estudio ko (Sonia Beroiz eta Alfonso Etxeberria) webgunearen konfigurazioan, Txikota (Beñat Gereka) bideoetan eta Teklak (Irene Intxausti audientzien azterketan kolaboratzen du.

Pandemiak ekintzak eta egin beharreko tailerrak mugatzen baditu ere, eta udal-antzokietako programazioak murrizten badira ere, Dagaz sarearen lehen denboraldia arrakastatsua da, eta bidean aurrera egin behar dugula uste dugu.

Hauek dira zenbakizko emaitzak:

Zortzi udalerri

Bederatzi gonbidatutako artistak (Asier Zabaleta, Laida Aldaz, Proyecto Larrua, Eneko Gil, Myriam P. Cazabón, Aiert Beobide, Eva Guerrero, Mikel del Valle eta Robert Jackson)

Zazpi bitartekariak (Elene Carreto, Iker Sanz, Olaia Valle, Aritz López, Jordi Vilaseca, Aitor Jiménez eta Aiert Beobide)

81 partehartzaileak

Hamar komunitate osoari irekitako saioak

160 dantza garaikideko orduak

Mahai-inguru publiko bat

Dantza garaikideko sei ikuskizun

 

2020-2021 denboraldia amaitzeko, Dagaz jardunaldiak egin genituen Chillida Leku museoan, eta bertan izan ziren Amurrio, Berriz, Durango, Trapagaran, Lezo, Zumaia, Errenteria eta Hernani zortzi udalerri parte-hartzaileetako kultura-teknikariak; Eusko Jaurlaritza; Gipuzkoako eta Arabako Foru Aldundiak; eta afizionatuen sareko bazkideak, Dantzagunea, Chillida Leku, Larrua proiektua eta Haatik.

Ondorio nagusia dantzaren sektorea osatzen dugun eragileen arteko elkarlanaren beharra azpimarratzea da, hura garatu eta indartu ahal izateko.

Etorkizunera begira, kulturaren sektorea eta, zehazki, arte eszenikoak osatzen ditugun eragileen arteko baterako lanerako loturak estutzeko premia partekatua sortzen da: programatzaileak, konpainiak, sortzaileak, amateur praktikatzaileak, publikoak, ikertzaileak. Espazio komun baten alde lan egin behar dugu, topaketa ahalbidetzeko eta dantzaren ekosistema hauskor baina zoragarri honen osagai guztien garapena errazteko.

 

Enplegua eta ekintzailetza sustatzea

Azken urteotan, dantzari-lanbidearen bilakaera nomada bihurtzen da, aukera gutxi daudelako, eta baita ekintzaileagoa ere, kasu askotan dantzariek beren proiektuak egin behar baitituzte beren lan-aukerak sortu ahal izateko.

Sektoreak, gero eta atomizatuagoa, hainbat proiektutan parte hartzen duten dantzariek egiten dituzten proiektu txiki asko hartzen ditu bere baitan, rol desberdinekin: interpretea, koreografoa, ekoizlea, musikaria...

Dantzaz-etik ateratzen ari diren dantzariak ere errealitate horretan aurkitzen dira, eta beren proiektuak eta enpresak planteatzen hasten dira. Horrela, pixkanaka, zuen ekimenak aholkatzen hasi ginen, eta haien planetan lagundu genien.

 

Beka berriak

Dantzaz-en bi beka berri sortu genituen, dantzari-lana eta ekoizpen- eta bitartekaritza-lanak uztartzeko aukera ematen dutenak. Horri esker, mundu berrietan murgiltzen has daitezke, eta arlo horietan esperientzia hartzen ari dira, interprete gisa duten nortasunari eutsiz eta Dantzazek sortzen dituen sorkuntza- eta ekoizpen-prozesu guztiekin aberastuz.

Horrela, dantzari gisa duten esperientziarekin jarraitzeko aukera izateaz gain, sormen eta bira prozesuetan parte hartuz, biren ekoizpen prozesuetan laguntzen dute. Era berean, Dantzazek egiten dituen bitartekaritza-proiektuak kudeatzen laguntzen dute. 2019-2020 eta 2020-2021 denboraldietan lehen esperientzia izan ondoren, ekimenak zentzu osoa duela eta emaitzak oso interesgarriak direla ikusten dugu, eta aurrera jarraitzen dugu 2021-2022 ikasturterako hiru bekarekin..

 

Mentoring

Ehuna Teatro Paraisorekin 2019an izandako koprodukzio esperientzia benetan pozgarria da alde guztientzat. Alde batetik, Dantzazek dantzari ohientzako bide berriak ireki ditzake, dantzari aukera asko eman diezazkiokeen garapen-espaziotzat jotzen dugun honetan: lehen haurtzaroa. Bestetik, Teatro Paraisok bere ekoizpen lerroa irekiko du eta koreografia bere ekoizpenen barruan sartuko du. Horretarako, Jone Amezaga[T] dantzarietako bat gonbidatu du ekoizpen berrira.

Dantzaz-en 20 urte hauetan hainbat ataletan eta zuzendarietan metatutako esperientziaren ondorioz, mentoring lanarekin jarraitzearen aldeko apustua egiten dugu, eta 2020an zehar Dantzaz-eko bi dantzari ohiri lagundu genien, Elene Carretori eta Iker Sanzi, Kultza sortzeko prozesuan. Dantzako bitartekaritza artistikoko erakunde espezializatu bat da, Dantzaz-en bitartekaritza-proiektuetan laguntzen duena eta arrakasta handiz bereak sortzen dituena.

Zure enpresa-proiektuan laguntzeko, hitzarmen bat egin genuen Oarsoaldeko Garapen Agentziarekin, eta Esti Susperregi, Beatriz Broza eta Arantza Apalategiren laguntza paregabea izan genuen.

Lehen urte honetako lankidetza arrakastatsua denez, Kabidanz sortu da, Dantzazeko dantzari ohien eskura Coworking eta aholkularitza gune jarraitu bat jartzen duen tresna, non ekintzailetza-proiektuak garatu ahal izango dituzten Oarsoaldearen eta Dantzazen laguntza espezializatuarekin.

2021ean, opera egitera Lille eta Berlinera

Testua: Adriana Pous

Dantzaz-ek bere misioarekin jarraitzeko bide eta bide berriak aztertzen jarraitzen du

2020an enplegua sortzeko aukera berri bat irekiko da: André Campraren Idoménée operaren koprodukzioa Lilleko Operarekin eta Berlingo Staatsoper Unter den Lindenekin, Alex Ollé/La Fura dels Bausen zuzendaritzarekin, Emmanuelle Haïmen musika zuzendaritzarekin eta Martin Harriague[T]ren koreografiarekin. Koprodukzio honetan, Dantzaz dantzariak ekartzeaz arduratzen da, baita sorkuntza fase baterako espazioa ere, Dantzagunearekin eta Errenteriako Udalarekin elkarlanean. Gipuzkoako herrian lan egin ondoren, taldea Lillera joango zen eta, ondoren, Berlinera. Baina pandemia dator eta opera proiektua 2021era atzeratu behar da.

Dantzaz-eko hamar dantzari ohi hautatu zituzten Lilleko Operan irailaren 24an estreinatuko den proiektu handi batean 2021eko uztailean lanean hasiko den talde batean parte hartzeko. Beste lau emanaldi egin ondoren, talde osoa Berlinera joango da bost emanaldi egitera, eta abentura 2021eko azaroaren 20an amaituko da Berlingo Staatsoper Unter den Linden-en.

2002an Euskal Herriko herriak zeharkatzen zituen espiritu berarekin, Dantzazek bere misioarekin jarraitzeko bide eta bide berriak aztertzen jarraitzen du: dantzaren sektorea garatzea, enplegu-aukerak sortzea eta dantza txoko guztietara helaraztea.

Elkarrizketa
1 / 2

Bertha Bermúdez

2021/08/09

«Dantzaz-en dramaturgia erakunde gisa landu nahiko nuke»

 

Nola hasten da zure harremana Dantzaz-ekin?

Lehenengo aldia 2016ko hasieran izan zen, Biarritzera joan eta gutxira. Ez nuen Dantzaz-en existentzia ezagutzen eta, bere webgunea begiratzean, entitate interesgarria dirudiela ikusten dut, Jone San Martin edo Hilde Koch bezalako jendearekin lan egin duela. Kanpoan egon naizen denboran horrelako proiektu bat sortu ahal izatea baloratzen dut. Adriana Pousekin elkartzen naiz Dantzaguneko pasilloetan. Erakundea Donostia 2016 Europako Kultur hiriburutzarekin elkarlanean ari zen ikerketa-lan batean, eta Dantzaz-eko 12 dantzariekin astebetez lan egitea proposatu zidan. Oso interesgarria izan zen. Harritu ninduen oso talde kohesionatua ikusteak, maila oso desberdinekin, gogoz, errespetuz eta lan egiteko gogoz. Iradoki zidan ideia horren atzean lan handia zegoela hori lortzeko.

Bigarren abentura, Iruñean, Villavesa (hiriko garraio publikoa) baso txiki batera eramateko ideiarekin, baita Nafarroako Parlamentuan ere, pieza espress bat sortzea izan zen. Gustatu zitzaidan lanak, dantza maila sozialean ikusteaz gain, politikan ere ikustaraztea, Dantzaz-en misioaren parte ere badela uste baitut. Denbora gutxian, Adrianak Eresoinkaren itzalak lanaren estreinaldira gonbidatu ninduen. Anglet-eko Quintaou Aretoan aurkeztu zen sorkuntza berezi hori, eta beste sorpresa bat hartu nuen. Izan ere, jende berri asko zuen taldea zen, baina hilabete batzuk lehenago ezagutu nuenaren kohesioari eta ezaugarriei eusten zien. Hainbat lekutatik eta maila desberdinetatik etorritako jendea, baina oso denbora gutxian seriotasuna, konpromisoa, zorroztasuna edo errespetua bezalako alderdiak lantzen dituztenak; denak lanaren funtsa. Badirudi hori lortzea benetako oparia dela eskualdearentzat, eta beren nortasunari eusten diotela, askotariko ekintzak eta kalitate eztabaidaezina eginez.

Hirugarren fasean, egituran sartzen naizenean, Atalak koordinatzea proposatzen didate. Lehenik eta behin, akonpainamendu- eta dokumentazio-lanetan, eta, gero, koordinazio orokorrean. 14 urtez aritu nintzen koreografia zentro batean lanean, eta hezkuntza eta ikerketaren atala eramaten nuen. Nire esperientziak oso hierarkikoak ziren erakundeetan eman ziren, non artista/zuzendaria ikastetxea zen. Pixka bat nekatuta nengoen zentroen tipologia horrekin, hierarkia eta ego oso markatuak neuzkan. Dantzazera iritsi nintzenean, lana, entzutea, trukea eta egitura horizontal eta transbertsalarekin egin nuen topo, eta eroso nago. Egunero egiaztatzen dut ez dela kasualitatez, baizik eta gerentzia baten asmoa dagoela atzean. Bere zeregina gertatzen dena ulertzeko etengabeko hausnarketan oinarritzen da, uztaren alde oso femeninotik, kapitalismo basatiaren garai hauetako eskuzabaltasunetik bereziki.

Gipuzkoako Foru Aldundiak eta Eusko Jaurlaritzak babestutako proiektua izateaz gain, tandem baten lan etengabea eta nekaezina ere badago, dantza-ikasketetan gorputzarekin egiten den lanaren egunerokotasuna eta zorroztasuna uztartzen dituena, Adrianan pertsonalizatua, berrikuntzarekin, entzutearekin, egiten jakitearekin, zaintzearekin, elkar ulertzearekin eta aliantzak bilatzearekin, Fernandorengan pertsonalizatua. Hori Dantzaz da niretzat. Hasieratik sentitu naiz eta harrera ona sentitzen dut egin dezakedana entzutetik eta errespetatzetik, eta Atalak programan sartu nintzenetik estimatzen dut profesionalki garatzen jarraitzen dudala.

Niretzat, gainera, Atalak potentzial handiko proiektua da, sektorera egokituz joan dena, betiere gonbidapenek ematen dituzten begirada freskoekin, galderak, proposamenak eta hausnarketak sorrarazten dituztenak, eta horrek haztea dakarrena. Nire aldetik, laborategiaren eta ikerketaren ideia gauzatu dut – Uste dut mugarri bat dela eskualdean –, sarea osatzen duten erakundeek onartua gainera. Dantzaz-en beste urrats bat da, inguratzen duen ekosistemara oso modu aberasgarrian egokitzeko.

 

Zer eman dizu Dantzazek eta zer ekarri diozu Dantzazi?

Alde batetik, sendatze zati bat egon da: beste modu batera lan egin daitekeela berretsi dut. Dantzaren egitura orokorra oso hierarkizatua da, oso maskulinoa, oso egozentrikoa) Dantzaz-ek baieztatu didanez, denbora asko behar zuen zerbait existitzen da. Bere egituran ez dago artistaren sinaduraren egozentrismo hori, eta horrek lasaitasuna eta lanerako espazio libreagoa ematen dit. Nire eguneroko bizitzan aurrera egin dezaketen metodologiak eta ikerketa- eta dokumentazio-ildoak garatzeko aukera ematen dit. Gainera, gero aplikatzeko zer funtziona dezakeen ikusteko aukera ematen dit. Euskal Herriko sektorea ezagutzeko aukera ere ematen dit, kontaktu-sare benetan aberasgarria sortzeko.

Gainera, denetarik egin behar izan dut -horixe egiten da Dantzaz-, koordinatzeak zeregin piloa eskatzen baitu. Nire eskumenen barruan aurrekontuak, komunikazioa eta ekoizpena egin ditut. Oso positiboa da, hazteko eta nire ezagutzak zabaltzeko aukera ematen didalako, betiere laguntzarekin eta lasaitasun handiz, akatsaren beldurrik gabe, betiere aurrera egiteko ideiarekin.

Dantzazen dramaturgiarekin zerikusia duten proiektuak garatzen jarrai dezakedala uste dut. Egiten dena ez da "diru bat daukadalako", baizik eta sektorearen eta Dantzaz osatzen duten pertsonen beharrizan berriei erantzuten saiatzen da. Zer ikusten ari zara? Zuregandik ikusi behar dut nora joan nahi duzun ulertzeko, eta horixe egin dut dantzari gisa egin dudan ibilbidean koreografoen begiradan. Adrianak estudioan egiten duen lana eta Fernandoren lana orekatu ditzakedan sentsazioa dut, proiektuak garatzeari dagokionez. Lehenengoak abiadura eta behin-behinekotasun oso zehatzak ditu, eta bigarrenak, berriz, oso erritmo ezberdina, erakundearentzat berarentzat lan dramaturgikoa.

 

Zure ustez, nora joan beharko luke Dantzazek?

Dantzaz ulertzeko nire galderak dantza-estudiora eramaten nau beti: dantzaz interpreteak profesionalizatzeko egitura da ekosistemak behar duena? Kanpotik etorritakook gauza pilo bat behatzen dugu geure begirada arrotzaz. Batzuk egiteke daude, eta zergatik ez diren gauzatu galdetzen diozu zeure buruari, baina denborarekin konturatzen zara ez direla egin zailtasun asko dituztelako. Une honetan zalantza gehiago ditut profesionalizazioaren misioaren beharrari buruz, edo hezkuntza-munduaren eta lanbide-munduaren artean ibiltzeari buruz.

Dantza hezkuntza-sisteman dugu, Dantzerti sariari esker, eta graduondokoak edo masterrak izan beharko genituzke ikasleen irteera profesionala ahalbidetzeko. Izan ere, Dantzaz-ek zeregin asko ditu bere misioan, interpreteak profesionalizatzen jarraitzen baitugu, ekoizten eta biratzen, bitartekaritza promulgatzen, eta, ondorioz, Outreach-a bultzatzen.

Garai hauetan, esperientzia pertsonala edo partaidetza pil-pilean daudenean, amateurra denaren eta artea gizartearentzat ulertaraztearen artean aurkitzen gara, nahiz eta hezkuntza sisteman sartu gabe egon. Europan, aldiz, horiek dira hitz gakoak eta Dantzazek esperientzia zabala du lehia hauetan. Agian, 20 urteko esplorazioaren atzera begirakoa egiteko unea izango da, gure jakintza guztia transmititu ahal izateko erabiltzen diren metodologiak eta bideak erakusteko. DAGAZ sarea ere horixe da, sentsibilizazioan eta parte-hartzean lan egiteko ahalegin bat da.

Nire ustez, oso interesgarria izango litzateke lan-ildoak dokumentazioan eta metodologia berrien eta Dantzaz-ek denbora honetan guztian egin dituen proiektuen ikerketan ardaztea. Kontuan izan behar da oso gutxitan ebaluatzen direla bitartekaritza-proiektuak. Hala ere, maiz eskatzen zaizkigu. Emaitzei buruzko interesa pizteko eta haien benetako eragina ezagutzeko garaia da. Hala, nire ustez, egokia da gure proiektu guztiak neurtu, kuantifikatu eta balioetsiko dituen azterlan on bat abian jartzea, lortutako emaitzak zehatz-mehatz ezagutzeko. Interesgarria litzateke xehetasunez zatitzea, gero jendarteratzea, gure prozesuetan berrikuntzak egiteko; eta, bide batez, Dantzazek urte hauetan egin du hori.

Azpimarratu nahi dut Dantzaz ia denetik saiatu dela 20 urte hauetan. Koreografia-ekoizpenean froga daitekeena egin da: eta esperimentatu egin da tokian-tokian eta nazioartean, aliantzetan, formatuetan, tokian tokiko lekuetan Orain, uste dut iritsi dela garaia guztia birpentsatzeko, Dantzazek bere inguruan sortzen ari denarekin lotuta zer ekintza egiten dituen eta ekosistemak proposatzen dituen ildo berri horiekin nola bizi den aztertuz. Oso gogor lan egin da 20 urte hauetan, eta orain ere, badakigu, elkarrekin, oso gogor. Eta argitalpen hau hasiera da.

 

Elkarrizketa
2 / 2

Beñat Urrutia

2021/10/14

«Jendea atera den arren bizirik dirauen komunitatea sortzeko gai da Dantzaz»

 

Deskribatu zure burua, mesedez

Beñat Urrutia Pujana nauzue, jatabetarra, eta Dantzaz-en dantzari gisa aritu naiz hiru denboralditan zehar, 2019tik 2022ra. Dantzertin, Euskadiko Arte Dramatiko eta Dantzako Goi Mailako Eskolan, burutu nituen ikasketak eta hauek bukatu bezain laster sartu nintzen Dantzazen. Dantzaz izan da arte eszenikoen sektorean profesionalki aritzeko izan dudan lehen aukera, baina hori baina gehiago ere izan da: lana eta etxea, ekaitza eta aterpea. Hitz gutxitan, Dantzaz adantzarien bizitzak eskaintzen dituen bizipenak bizitzeko eta gozatzeko aukera izan da.

 

Nola ezagutu zenuen Dantzaz?

Dantza ikasketak gauzatzen nenbilela ezagutu nuen Dantzaz, batetik, Dantzertin bertan Dantzazen aritutako dantzarien ezagunak ezagutu nituelako, eta, bestetik, konpainia honen kaleko eta antzokiko ekoizpen batzuk ikusteko aukera izan nuelako. Horrela hasi nintzen Dantzatzen proiektuaren nondik norakoak ezagutzen. Dantza ikasketatako azken mailan nengoela Adriana Pousek emandako astebeteko dantza garaikidearen errepertorioaren tailer baten ondoren, eskaini zidan Adrianak berak proiektu honen parte izateko aukera.

Zintzoa banaiz, Dantzazen sartzea eskaini zidatenera arte, ez nuen nire buruan antzezle gisa imajinatzen. Arte eszenikoen alor teorikoa interesatzen zitzaidan gehiago: ekoizpenen dokumentazioa, horien analisia, gizartean duten eragina, etab. Hala ere, aukera hau eskaini zidatenean konturatu nintzen, ikertu nahi nituen gaien inguruko ikuspuntu praktiko eta bizia eskuratzeko biderik egoki eta interesgarriena Dantzatzen parte izatea zela. Egun, iraganera begiratuz, argi ikusten dut, arte eszenikoak ondo ulertu nahi izanez gero, ikertzen denarekiko distantzia izatea bezain garrantzitsua dela ikertutakoa era praktiko batean ezagutzea. Beraz, eta hitz gutxitan, horixe izan da Dantzaz neurri handi batean niretzat: ikasitako edukiak praktikan jartzeko eta esperimentatzeko espazio bat.

Dantzatzen parte izan naizen urteetan zehar kudeaketa kulturalaren inguruko master bat burutu dut, berriro ere, esparru teorikoa eta bizipen praktikoak uztartu nahian. Alor honetan ere Dantzaz oso esku zabala izan da, masterrean jorratutako gaien inguruko hausnarketa partekatu eta eztabaidatzeko espazio bilakatu delarik zenbaitetan. Ala bada, kulturaren kudeaketa eta ekosistema kulturalaren inguruko gogoeta aberasgarriak izan ditugu Dantzazen, eta beraz, proiektuaren baitan ere, gure sektorearen bilakaerarentzat guztiz interesgarriak diren eztabaidak sustatu ditugu. 

 

Nola deskribituko zenuke Dantzaz-en izateko esperientzia?

Baliabideak urriak diren momentu honetan, Dantzaz-en dantzari eta sortzaileak ezagutzeko dagoen aukera dela eta, eta sortzaile eta antzezle hauengandik ikastearen ondorioz, lan eta sorkuntza baliabide ugari eskuratzen ditugu proiektuko kideok: bizipen pertsonal zein profesionalak, lan-jokaera positiboak sustatzeko tresnak, baliabide material eta immaterialak, atzerriko emanaldiak, etab.

Bizitako esperientziek mundua ikusteko prisma aldatzen digute, eta zalantzarik gabe, Dantzatzen esperientzia mordoa bizi izan ditugu, atzerrian izandako emanaldietatik hasi eta herrixketan haurrekin antolatutako proiektuetara arte bizi izandakoak liburu bat idazteko emango liguke.

Bizipenetaz gain, lan- jokaerak ere moldatu dizkit Dantzazek. Lanaren aurreko jarrera efikaza izatera bultzatzen zaitu konpainiak, hala, edozein oztopori aurre egiten ikasi dugu, era azkar eta prestuenean. Gainera, lan- giroak duen garrantzia oso presente dago Dantzazen, eta emanaldi, sorkuntza, laborategi edo entsegu bakoitza freskotasunez eta giro onez egiten dira. Bilakaera profesionala ez ezik, partaidetza eta lankidetasuna ere sustatzen da Dantzazen. Denbora laburrean antzezle taldea goitik behera aldatu egiten den arren, nire hiru denboraldietan taldea goitik behera aldatu izan da beti, Dantzazen ikasitako elkar bultzatze eta irakaste hori presente egon da antzezle talde guztietan. Bitxia dirudien arre, Dantzazeko antzezle ohiekin elkartzean lan egiteko era hau bizirik jarraitzen duela ziurta dezaket. Esango nuke, komunitate bat sortzeko gai dela Dantzaz, eta komunitate horrek Dantzazetik aterata bizirauten duela.

Dantzazen bizitakoagatik, garai batean dantzari izatea alboratu zuen ikasle horrek, proiektu hau uztean arte eszenikoetan esperimentatzen jarraitzeko nahia du orain. Dantzaz-en sortutako harremanak direla eta, dantzari eta sortzaile ezberdinen etengabeko joan-etorriaren ondorioz, lan etorkizuna zabaldu egiten da. Berlinera joateko bidai batean hasi eta Eneko Gilen laborategi batetik pasata nork daki non amaituko duen antzezle batek. Dantzaz-en horren sonatua den leloak dioen moduan «You never know...».

Programak
1 / 2

56# (2020)

1970/01/01

Hiru koreografiako programa bat da, eta dantza-ikuskizun bat osatzen dute mota guztietako publikoentzat eta dantza garaikideaz bere bikaintasun osoan gozatzeko. Sade Mamedovaren Thirty, poesiaren eta goxotasunaren erabateko sorkuntza, emozioa eta abstrakzioa uztartzen dituen 15 minutuko koreografia batean; Vita Osojnik-en Hombre masa, 20 minutuko pieza koral bat, non dantzalariek, beren taldeak eta talentu-taldeak, beren taldeak, beren garrantzia duten, bai eta baita norbanakoak ere. Egungo munduari eta gizarteari buruzko hausnarketa.

 

 

Koreografiak: Sade Mamedova, Vita Osojnik eta Martin Harriague

Zuzendari artistikoa: Adriana Pous

Dantzariak : Oier Abrego, Saioa Belarra, Pauline Bonnat, Elene Carreto, Alicia Cayrou, Marina Eskisabel, Aitor Jiménez, Araitz Lasa, Xian Martínez, Julen Rodríguez, Iker Sanz, Julia Ugarte, Diego Urdangarín eta Beñat Urrutia

Zuzendari teknikoa: Alberto Arizaga (Eragin Stac)

Talde teknikoa: Eragin Stac

Argazkiak: Blanca Razquin eta Jean-Paul Dunand

Audiobisuala: Beñat Gereka (Txikota)

Zuzendari nagusia: Fernando Sáenz de Ugarte

(1): Zerrenda honetako hamar dantzarik osatzen dute zerrenda, eta aldaketak jasan behar dituzte, espazioen neurrietan eta ordezkapen posibleetan oinarrituta.

 

‘Thirty’

Iraupena:  15 minutu

Koreografia: Sade Mamedova

Musika originala: Mateo Lugo

Argiztapena: Sade Mamedova eta Alberto Arizaga

Jantziak: Fanny Alonso

Koekoizleak: Dantzaz eta International Choreographic Competition Hannover 2018 (Alemania)

 

Sade Mamedova, Errusiako koreografo gazte bat, Hannover Lehiaketan (2019) parte hartu zuten koreografoen artean aukeratu zuten Adriana Pous Dantzaz-eko zuzendari artistikoak bere lehen koreografia egiteko. Hilabete irauten duen egoitza batean, zeina 2020ko otsailean amaitzen baita, Dantzazeko dantzariekin lan egin du migrazioari eta identitateari buruz, lengoaia koreografiko dinamiko eta aberatsa garatuz, ñabarduraz betea, eta, gainera, Mateo Lugo konpositoreak pieza honetarako egindako jatorrizko musika-sorkuntza du.

 

‘Hombre masa’

Iraupena: 20 minutu

Koreografia ella kontzeptua: Vita Osojnik eta Dantzazeko dantzariak

Musika orijinala: Maja Osojnik

Argiztapena: Vita Osojnik eta Inma Irazustabarrena

Jantziak: Vita Osojnik eta Nahia Salaberria

Koekoizpena:  Dantzaz eta PTL-Plesni Teater Ljubljana (Eslovenia)

 

Vita Osojnik esloveniarrak mugimendua protagonista duen pieza bat sortu du, norbanako indartsu eta arduratsuez osatutako talde bati aurkeztuta, kolektibo funtzional eta esanguratsu bat sortzeko laguntza-sistema gisa balio dezaketenak. Itxura ia kaleidoskopikoa da, aldi bereko ekintzez betea, eta entzuleei arreta berezia eskatzen die, hainbat informaziori aurre egiteko beldurrik gabe, bakoitzak erakartzen duena erabaki eta jarraitu behar delarik. Osojnik Ortega y Gasseten La rebelión de las masas obran oinarritu zen koreografia hau sortzeko 2019ko irailean Dantzaz taldearekin.

 

‘Walls’

Iraupena: 35 minutu

Koreografia: Martin Harriague

Musikak: J.S. Bach, G. Verdi, Yemen Blues eta José Alfredo Jiménez (D. Trump eta A.M. López Obradorren ahotsak, webgunean hartuta)

Argiztapena, eszenografia, jantziak, sampling-ak eta soinu-giroa: Martin Harriague

Argiztapen laguntzailea: Alberto Arizaga

Jantzi laguntzailea: Nahia Salaberria

Eskenografia eta atrezzo: Martin Harriague eta Dantzaz

Zurgintza: KITTO

Koekoizpena: Dantzaz eta ATALAK sarea

 

Martin Harriague Dantzazera itzuliko da, oraingoan gizadiak harresiekin duen harremanean oinarritutako pieza bat sortzeko: hormigoia eta arantza-alanbrea modako produktuak dira gaur egun. Harriaguek bost urtez lan egin zuen Israelgo konpainia batean, eta lehen pertsonan bizi ahal izan zuen nola ixten den mundua harresiak eraikiz. Harriaguek erakusten digun hormak espazioa artikulatu eta zatitu egiten du, paisaia hautsi eta pertsonak umiliatzen ditu. Mugimenduaren askatasunak eta arintasunak harriaren gogortasunarekin talka egiten dute, harresiaren bortizkeria fisiko eta sinboliko guztia agerian utziz. Baina hormigoizko zortzi metroren atzean ere ez dago etsipenik. Askatasunaren egarriak ematen duen jolasak, umoreak eta gorespenak etsipenetik salbatzen gaituzte.

 

Hemeroteka

Programak
2 / 2

BAT (2021)

1970/01/01

Hiru koreografiako programa bat da, eta mota guztietako publikoentzat eta dantza garaikideaz gozatzeko ikuskizun bat osatzen dute. Martin Harriagueren Los Esclavos Felices filmarekin hasten da, 10 minutu frenetiko, mugimenduz eta ironiaz beteak. Sade Mamedovaren Thirty lanarekin jarraitzen du, poesia eta fintasuna uztartzen dituen 15 minutuko koreografia batean, emozioa eta abstrakzioa eta Walls uztartzen dituena, non Dantzazera itzultzen den Harriagueren talentu gainezka, oraingoan 35 minutuko pieza indartsu eta biribil batean. Egungo munduari eta gizarteari buruzko hausnarketa.

 

Koreografiak: Sade Mamedova eta Martin Harriague

Zuzendari artistikoa: Adriana Pous

Dantzariak: Raúl Abentin, Andrea Aguado, Alicia Cayrou, Marina Eskisabel,Maddi Gaztelumendi, Laura Gómez, Lara Matea Ivančič, Oscar Pascual, Noel Quintela, Iñigo Rementería eta Beñat Urrutia.

Zuzendari teknikoa: Alberto Arizaga (Eragin Stac)

Talde teknikoa: Eragin Stac

Argazkiak: Blanca Razquin eta Jean-Paul Dunand

Audiobisuala: Beñat Gereka (Txikota)

Zuzendari nagusia: Fernando Sáenz de Ugarte

 

‘Los Esclavos Felices’

Iraupena:  10 minutos

Koreografia: Martin Harriague

Musika: J.C. de Arriaga

Argiztapena: Martin Harriague eta Alberto Arizaga

Jantziak: Martin Harriague eta Nahia Salaberria

Koekoizleak: Dantzaz, EGO eta Malandain Ballet Biarritz

 

Juan Crisostomo de Arriaga (Bilbo, 1806 - Paris, 1826) euskal musikagilea izan zen. Esklabo zoriontsuak da bere lehen operaren izenburua, bere obertura baino mantentzen ez den sorkuntza. Konposaketa honen berrikuspena Martin Harriague sortzaile euskal-frantziarrak sinatzen duen koreografiaren abiapuntua da, dantzari bezala igaro ondoren eta CNN - Malandain Biarritzekin sinatutako akordioari esker Dantzazera itzultzen dena. Harriaguek estetika ikusgarri eta konplizea duen pieza bat sinatzen du, erritmoan frenetikoa eta umore dosi sotilez betea, bizitzea dagokigun denboraz hausnartzera gonbidatzen gaituena: frenetikotasunaren esklaboak eta... zoriontsuak?

 

‘Thirty’

Iraupena:  15 minutu

Koreografia: Sade Mamedova

Musika originala: Mateo Lugo

Argiztapena: Sade Mamedova eta Alberto Arizaga

Jantziak: Fanny Alonso

Koekoizleak: Dantzaz eta International Choreographic Competition Hannover 2018 (Alemania)

 

Sade Mamedova, Errusiako koreografo gazte bat, Hannover Lehiaketan (2019) parte hartu zuten koreografoen artean aukeratu zuten Adriana Pous Dantzaz-eko zuzendari artistikoak bere lehen koreografia egiteko. Hilabete irauten duen egoitza batean, zeina 2020ko otsailean amaitzen baita, Dantzazeko dantzariekin lan egin du migrazioari eta identitateari buruz, lengoaia koreografiko dinamiko eta aberatsa garatuz, ñabarduraz betea, eta, gainera, Mateo Lugo konpositoreak pieza honetarako egindako jatorrizko musika-sorkuntza du.

 

‘Walls’

Iraupena: 35 minutu

Koreografia: Martin Harriague

Musikak: J.S. Bach, G. Verdi, Yemen Blues eta José Alfredo Jiménez (D. Trump eta A.M. López Obradorren ahotsak, webgunean hartuta)

Argiztapena, eszenografia, jantziak, sampling-ak eta soinu-giroa: Martin Harriague

Argiztapen laguntzailea: Alberto Arizaga

Jantzi laguntzailea: Nahia Salaberria

Eskenografia eta atrezzo: Martin Harriague eta Dantzaz

Zurgintza: KITTO

Koekoizpena: Dantzaz eta ATALAK sarea

 

Martin Harriague Dantzazera itzuliko da, oraingoan gizadiak harresiekin duen harremanean oinarritutako pieza bat sortzeko: hormigoia eta arantza-alanbrea modako produktuak dira gaur egun. Harriaguek bost urtez lan egin zuen Israelgo konpainia batean, eta lehen pertsonan bizi ahal izan zuen nola ixten den mundua harresiak eraikiz. Harriaguek erakusten digun hormak espazioa artikulatu eta zatitu egiten du, paisaia hautsi eta pertsonak umiliatzen ditu. Mugimenduaren askatasunak eta arintasunak harriaren gogortasunarekin talka egiten dute, harresiaren bortizkeria fisiko eta sinboliko guztia agerian utziz. Baina hormigoizko zortzi metroren atzean ere ez dago etsipenik. Askatasunaren egarriak ematen duen jolasak, umoreak eta gorespenak etsipenetik salbatzen gaituzte.

 

Hemeroteka

Testigantza
1 / 6

Jone Amezaga

1970/01/01

Dantzaz entzuten dudan bakoitzean irribarre handi bat jartzen zait.
 

Testigantza
2 / 6

Matxalen Bilbao

2020/08/27

Hain talde handiarekin lan egin ahal izateak dagoeneko lantzen ari nintzen ideiak eman dizkit
 

Amarrak Matxalen Bilbao

 

 Azalpena

2018. urtean, dantzaz elkarteak bultzatutako "Atalak" sormen laborategira gonbidatutako sortzaileetako bat izan nintzen. Egoitza artistikoaren aldia otsailaren 12tik 16ra egin zen, sei orduko lan-saioetan.

Lankidetza horretatik sortu zen: amarrak, 20 minutuko pieza, giza migrazioen gaia jorratzen duena, antolaketa-, berezitasun-, kutsadura- eta inprobisazio-prozesuak planteatuz, engranajeen, migrazioen eta eskultura-konposizioen irudiekin batera, guztiak ere koreografia hau sortzeko iturriak, talde-lana. Taldea gai gisa eta norbanakoa talde barruan. Giza paisaia fisiko eta emozionalak, egitura ez linealeko plano poetiko baten barruan.

 

Prozesua

Arrazoi artistiko eta estrategikoengatik itxitako pieza bat aurkezteko erabakia hartu nuen. Ideia argiekin iritsi nintzen. Antzezleak ezagutzen ez bazituen ere, gutxi gorabehera bazekien zer nolako dantzaria aurkituko zuen, teknika ona eta motibazioa zituen gaztea, batzuk besteak baino eskarmentu handiagokoak, baina, oro har, askatasuna izateko eta ideiak zabaltzeko eta gozatzeko moduko prestakuntza eta oinarria zuen. Konfiantza osoa nuen antzezlearengan, gertutik ezagutzen ditut Dantzazen lana eta ibilbidea. Nire harremana 2008tik dator, tailer bat eman nuenetik. Gainera, Martxel Rodriguez ikasle ohia ere bertan izan zen, beraz, ulertzen dut proiektuaren filosofia.

Izan ere, ez nintzen nahastu, talde trinko eta nahiko homogeneo bat aurkitu nuen esperientzian, lanerako gaitasun handia zuena eta irudimena eta tresnak disparatu ahal izateko tresna fisiko eta sortzaile nahikoak zituena. Dena eraikitzeke zegoen, baina bilaketa argia zegoen. Zerrenda horrekin eta nire mahaiko lanarekin, lehen eta egunez egun materiala bildu eta erabaki garrantzitsuak hartzen ziren.

Gertaera garrantzitsuena hasieratik soinu espazioa erabakitzea izan zen. Arriskutsua izan da. Hala ere, dramaturgia sortzen lagundu zuen, bidaia emozionala. Prozesuak geruza desberdinak ditu, eta niretzat funtsezkoa dantzariekin komunikazio ona izatea da, zorroztasuna eta segurtasuna erakustea, baina baita lan-giro erosoa sortzeko zaurgarritasuna ere. Nire unibertsoa eta imajinarioa interpreteei hurbiltzea, sorkuntzan inplika daitezen, hau da, ez bakarrik parte izan daitezen, baizik eta parte senti daitezen.

 

Metodologia

Prozesu bakoitza desberdina da eta bizitza propioa du. Nire prozesuetan aplikatzen saiatzen naizen metodologia bat ezagutzen dut, eta, aldi berean, piezaren behar bereziak entzuten saiatzen naiz, bide berriak irekiz.

Zer da lanerako espazioan sormena pizteko dudan errutina?

- Eguneroko klasea. Garrantzitsua da eskolak ematea, hiztegia hurbiltzen laguntzen du eta, gainera, eskuragarri dagoen gorputza errazten du.

- Miaketa. Esploratzeko denbora eguneroko lanaren funtsezko zati bat da sorkuntza-prozesu bakoitzean: testurak, egoerak, denbora galdetzea, espazioa bakarka, bikoteak, hirukoteak, laukoteak eta obra honetan, funtsean, taldean. Bilaketa honen bidez, obra eraikitzeko erabiltzen den materiala lortzen da. Obrako materiala.

- Inprobisazioa egitea. Funtsezkoa da nire lanean. Nire obra guztietan inprobisaziorako espazio irekiak daude. Mugimendua zehaztu gabe dagoen eta jarraibide argiekin inprobisatzen den eremuak, interpreteak horiei heltzeko, benetan kargatutako une bat in situ sortzen da.

- Zuzendaritza bakarra. Egia da dantzariek beren ideiak ematen dituztela eta lanerako talde eta giro atsegina sortzen dela, baina konposizioa, esaldi eta trantsizio batzuk barne, zuzendaritzatik ordenatu daiteke. Nire gain hartzen dut gai artistiko guztiak gidatzeko, erabakitzeko, ebazteko eta zehazteko erantzukizuna.

 

Piezaren edukia

Hona hemen, labur-labur, probatu eta eraiki genituen ideia batzuk:

- Migrazioak. Leku batetik bestera joatea ezaugarri kronologiko eta espazial batekin. Asmoa formazioz aldatzea da, txori taldeen hegaldian abiatzen diren irudiak, baina giza paisaia bihurtzen direnak.

- Hauts-bola. Taldea haizeak mugitzen du, zurrunbiloetan noraezean eramandako hauts bola bat bezala mugitzen da. Airea da, globo bat puztu eta desinfektatu, altxatu, erori eta berriro altxatzen den bezala. Itxuraldatu egiten da.

- Soka. Eskuetatik helduta. Giza soka bihurritu egiten da, tenkatu, lasaitu, lotu, garbitu, askatu.

- Martxa hiztuna. Ezaugarri atonala, mugimendu zatikatua, bakoitzaren berezitasuna nabarmenduz. Aurrerapena atzetik aurrerantz xurgatuta, aurrerakoietara pasatuz.

- Gora eta behera. Irudi eskultorikoen eraikuntza. Espazioa lau eremutan banatzen da, eta eremu bakoitzean egiten dira (batzuk igo egiten dira, beste batzuk jaitsi). Kontaktua dago. Mugimendua zehatza da, iritsi eta posizioetan gelditzea da kontua, trantsizio garbi eta arinekin.

 

Esperientzia

Lehen dantzarien kalitateari buruz esandakoaz gain, aukera paregabea iruditu zitzaidan interprete kopuru paregabearekin lan egin ahal izatea. Taldean eta talde txikiago batekin egiten nituen ideietan ikertzen jarraitzeko aukera ematen zidan. Bestalde, Dantzaguneak lan egiteko baldintza ezin hobeak dituzten aretoak ditu. Bertha Bermudez, Atalak sarearen koordinatzailearen laguntza ezin baliotsuagoa azpimarratu behar dut, prozesuan zehar uneoro bertan baitago, euskarria emanez. Ostatu hartzeko baldintzak ere ezin hobeak izan ziren. Horrek guztiak prozesua emankorra eta nabarmena izatea ekarri zuen. Ibilbidean batzen duten esperientzia horietako bat da, gizatiarragoa egiten zaituena. Aukera ederra izan dut eta aprobetxatzen saiatu naiz.

 

Testigantza
3 / 6

Martin Harriague

2020/09/21

Maitemindu ere egin nintzen.


Lehenik eta behin, audizioa: une horretan 21 urte zituen eta bi urte lehenago hasi nintzen dantzan. Lyon eta Parisko kontserbatorio nazionaletako dantzariekin egon nintzen audizioan. Ikaragarria zen, ezin nuen pirueta bat egin, beste dantzari bat ere jo nuen, barregarri sentitu nintzen. Baina Adrianak eta Thierry Malandainek aukera eman zidaten. Aldi berean, Forsythe, Mc Gregor, Preljocaj eta Flamandek zuzendutako D.A.N.C.E. hezkuntza programan onartua izan nintzela jakin nuen. Oso erabaki zaila hartu behar izan nuen... Beraz, Euskal Herria ezagutaraziko zidan konpainia gazte batean aurkitu nintzen Donostian, bira ugariei esker, eta abentura sinestezin bat biziarazi zidan. Thierry Malandainen "Danse qu'on croisse", "Gnossiennes" eta "Blé noir" errepertorioa dantzatu nuen. Bikote horretan Andrea nire kideak benetako krepeak janarazi zizkidan. Gure azken emanaldirako tipula, baratxuria eta txilea sartu zituen... izugarrikeria bat, batez ere hori guztia ahoan dugula dantzan jarraitu behar duzunean. Geroago, taldekide berarekin dantzatu nuen, Andrearekin, Thomas Nooneren pieza bat. Kontaktu bikote bat zen, izugarri gustatzen zitzaidana, maitemindu ere egin nintzen Andreaz. Azkenean Itzik Galiliren pieza bat dantzatu nuen, bere lanean sartu ninduena, geroago Herbehereetan Noord Nederlandse Dansen lan egingo nuena.

Testigantza
4 / 6

Hilde Koch

2021/05/20

20 urte geroago, jarraitzen dut galdetzen zergatik ez dagoen dantza egonkorraren konpainia nazional bat Euskadin

 

Duela 20 urte dantza-konpainia bat sortzeko proposamenak ekarri nituen eta ate itxi bat aurkitu nuen. Dantzaz-ekin izan nuen lehen harremana nire ezagutzak partekatu nahi izan nituenean izan zen, eta hurbildu egin nintzen. Adrianarekin hitz egiten hasi nintzen eta zer egin zitekeen ikustera joan nintzen. Banuen nire lehen koreografia, mugitzen ninduena bilatzeko tresna bat, eta Dantzaz aurkitu nuen, laguntza ematen dizun egitura hori. Eta hori Dantzaz, beroa eta hurbilketa izan zen. Bat-bateko maitemina izan zen.

Ezagutza zabaltzea eta prozesu osoa partekatzea funtsezkoa da, eta horregatik hurbiltzen naiz konpainiara. 2009an, Torque sorkuntza egiten hasi aurretik, The Vile Parody of Address tailer bat egin zela gogoratzen dut. Richard Serraren 'Bilbao' eskulturan oinarritua, altzairuzko bi lingotez osatua, bata bestearen gainean itxura ezegonkorreko oreka batean, errotazioa eta angelua aztertzen dituena, piezak William Forsytherekin egindako lana gogorarazi zidan eta interesgarria iruditu zitzaidan. Sisteman geratzen diren alderdiak dira.

Arvo Pärten musikarekin eta musikologo baten laguntzari esker -isiltasunez moztu nuelako- oso esperientzia aberatsa izan zen. Forsytheren inprobisazioaren gaia sartu zidan buruan, konpainien tresna gisa, batez ere gazteena, eta ez da batere erraza. Eta, haientzat, aurkitu beharreko bultzada interesgarria izan zen. Zein polita den ikustea dantzariak inprobisazioan hasten direla... gainera hiztegi desberdinetan. Haiekin lanean jarraitu dut eta, ondoren, beren karreran jarraitu dute. Atsegina da partekatutako hori zerbaitetara nola iritsi den ikustea. Eta gainera pieza ondo ateratzen bada, hobe.

Dantzazentzat koreografiatutako bigarren pieza Smoke Rings da, Laurie Anderson konpositorearen musikarekin. Sei minutu gelditu gabe.

2016an, Donostia Kulturaren eskutik, Fernando Bernuésekin batera, koreografia bat eskatu zitzaigun Suhiltzaileen etxabeetan taularatzeko, Kultur Hiriburutzaren egoitza bilakatuko baitziren. Site-specific bat zen, baina ez zen amaitu.

Bi urte geroago, 2018an, Sabino Arana Fundazioaren Bilboko sari-banaketan, ikuskizun musikal bat garatu nuen, zeinaren "leitmotiv" genero indarkeria baitzen. Oso denbora gutxi entseatu genuen. Lau minutu atera ziren. Ia iragarpen bat izan zen, erronka bat. Eta erronkak gustatzen zaizkidanez, horra joan ginen.

Dantzari batzuk zeuden zerrendan, zer egin eta beren bideak nola garatzen zituzten zalantzan. Baita eman zitekeenaz ere.

Dantzazek urte hauetan guztietan egin duen lanak prestakuntza handia eta zorrotza ekarri du, zalantzarik gabe, konpainia profesional bati oina jartzeko. Oso makila handia da, nahiz eta lanbideari buruzko ezagutzak izan. Errepertorio-konpainiaren kasuan, erronka oso handiak eta estres handia dakartza, eta ez dituzu ikasten ari zarenean edo erosotasun-eremu batean.

Plataforma eta konpainia gazteak izatea tranpolin bat da, eta mundu profesionalean sartu aurretik gehiago afinatzeko modu bat. Zeure erabakian ere sendotzen zaitu, horrela hartu nahi baduzu. Kontuan izan behar da plataforma bakoitzaren mende dagoela eta babesten duten profesionalen bidez. Hori da Biarritzeko CNNren kasua, atzean oinarri bat izateaz gain, eskoletako bitartekaritzaren inguruko lana ere egiten baitu. Sentsibilitatea sustatzen du, dantza dastatzeko eta antzoki batera hurbiltzeko gogoa; oso garrantzitsua da. Uste dut hori egin behar dela hezkuntzan, eta Dantzaz-ek hori guztia sustatzen du. Gogora dezagun beste herrialde batzuetan kultura errespetatua, babestua eta lagundua dela. Halaber, antzoki guztiek dute opera, antzerkia eta dantza; azken batean, gizakia elikatzen duen zerbait da. Plataforma hauek dantzari bezala garatzen zaituen lana egiten dute, baina baita ikusle bezala ere.

Ezin dugu bizitzan arterik gabe jarraitu. Etorkizunari begira, Dantzazek beste pauso bat eman lezake eta Euskadin konpainia egonkor bat osatu. Plataforma egitura du eta, gainera, oso ondo garatzen du 20 urte hauen ondoren. Horrela gera zaitezke, herrialde gehiagotan lankidetzak irekitzen jarraitzeko lanean, edo konpainia bat eraikitzeko aukera bila dezakezu. Noiz da unea? Uneak funtsezkoak dira, ez dira ausaz jasangarriak epe luzera, Euskadiko Orkestrak bezala, ikuspegi eta garapen-denbora baitu. Agian, gero konpainia egonkorrean sartzen den konpainia gaztearen eredua jarrai dezake, baina hori politikarien esku dago. Arriskua hartu behar da, ezin baita beti segurtasunik egon, baina horretarako bidea irekiko dien jendea behar duzu. Dantzaz-ek badu horretarako indarra eta bultzada.

Duela 20 urte dantza-konpainia bat sortzeko proposamenak ekarri nituen eta ate itxi bat aurkitu nuen. Zergatik ez dago konpainia nazional bat Euskadin? Eta gaur, oraindik ere, galdetzen jarraitzen dut.

Testigantza
5 / 6

Marta Monfort

2020/11/17

Arabako koreografoen trukea eta agerpena ahalbidetzen du Atalak proiektuak

Dantzaz-ekin dugun harremana duela urte askokoa da. Hasiera-hasieratik, konpainia gisa, Udal Antzoki Sareko zenbait espaziotan programatu da; zehazki, gogoan ditut haren azken bi programak: Growing Young, 2018an, eta Áureo, 2015ean.

Baina guretzat konpainia interesgarria da. Nik uste dut bi alderdi dituela. Alde batetik, dantza garaikideko koreografo eta dantzari egonkorrak dituen konpainia da, talentu handiko gazteak ditu eta dantza garaikidearen aldeko apustu sendoa egiten du, egitura oso egonkor baten barruan. Bestetik, Dantzaz taldeak koreografoen eta dantzarien profesionalizazioarekin jarraitzen du. Nire ustez, lan zoragarria da, eta, hain zuzen ere, proiektu honetan parte hartzera gonbidatu gintuztenean ez genuen zalantzarik izan, eta buruz joan ginen, oso aukera garrantzitsua iruditu zitzaigulako Euroeskualdeko sortzaileen arteko trukerako, profesionalizaziorako, ezagutzarako eta bitartekaritza-lanetarako.

Gasteizko Udal Antzoki Saretik dantzaren aldeko apustua egin dugu beti gure programazioetan. Baina gutxiengoaren formatua da, are gehiago dantza klasikoarekin alderatuta proposamen garaikideez ari bagara, onarpen handiagoa baitu, nahiz eta programatzen zailagoa eta garestiagoa den bikaintasun artistikora iritsi nahi bada. Atalak proiektuak Arabako koreografoen trukea eta agerpena ahalbidetzen du, hala nola Larrua Proiektua, Damian Muñoz, Altraste danza eta Idoia Zabaleta, laborategien edo produkzioen kanpo-begiraden bidez. Ehun eta sare oso interesgarria sortu da Euroeskualdeko koreografoen artean, eta ederra iruditzen zait.

Eta bitartekaritza-lan interesgarrienetako bat laborategiak dira, amaitu gabeko sorkuntza-prozesuak irudikatzen edo irakasten dituztenak, non koreografoak eta dantzariek sormen-hazkunde hori partekatzen duten publikoarekin. Gainera, eta Atalak elkartearen laguntzari esker, azken urteotan Gasteizko José Uruñuela Udal Dantza Kontserbatorioarekin ditugun harremanak pixka bat zimendatzea lortu dugu. Orain laborategi horiekin partekatzen ditugu, eta bitartekaritza-lanak egiten ditugu. Ikasleak antzerkira joaten dira, baita konpainiak ere, masterclass-ak ematera, eta, beraz, zubiak egiten ditugu audientzien sorrera pixka bat ziurtatzeko. Sormen-, erakustaldi- eta prestakuntza-ingurunearen arteko lankidetza horrek begiak zabaltzen dizkie etorkizuneko sortzaileei; izan ere, dantzaren barruan, askoz aukera gehiago daude dantzaria, sorkuntza, pedagogia edo dantza inklusiboa izateaz gain.

Testigantza
6 / 6

Martxel Rodríguez

2021/08/25

Ikasteko kosmos txiki bat. Begizta finitua.

Gorputza miatzeko eta mugitzeko lekua. Eferbeszentzia eta gaztetasuna.

Beldurrak gainditzea. Hasierak eta amaierak.

Beti, Siempre, Always

Dantzaz

 

Beti/Always/Siempre, zaila da urte bat hitz gutxitan laburbiltzea, are gehiago lanez, eskuzabaltasunez, adiskidetasunez, dantzaz, pozez eta frustrazio gutxi batzuez betetako urtea delako. Horietatik, ikasten duzunetatik eta indartsuago ateratzen zarenetik.

Ez dira erraz ezabatuko 2014ko uztailaren 30ekoa bezalako oroitzapenak, egun horretan 24 urte bete bainituen mozorro eta entsegu artean. Edo beste lan batzuetara hegan egin aurreko azken funtzioa. Edo bidaia- eta entsegu-orduak. Edo gorputzaz, dantzaz, arte bizien sektoreaz... ikasitakoa.

Dena konturatzeko, funtsean, bizitza dantzatzeko egina dagoela.